Nieuw werk DDB voor Veilig Verkeer Nederland
In de nieuwe Veilig Verkeer Nederland-campagne zie je trotse ouders die blij zijn als hun kind voor het eerst zelfstandig wegfietst. Vervolgens zien we hoe haar vader haar achter in de auto vastgesnoerd naar school brengt. Als we zo trots zijn zodra ze leren fietsen, waarom brengen we ze dan met de auto naar school?
Gerco Hebbink, Veilig Verkeer Nederland: 'Veilig Verkeer Nederland en DDB Retail hebben weer samengewerkt aan een nieuwe gedragsbeïnvloedende campagne. Na de opvallende automatische piloot campagne, gericht op 50-plussers spelen we nu bewust meer in op de emotie van jonge ouders. Want als ouder herken je direct dat eerste moment van je kind trots loslaten, terwijl je het eigenlijk nog wat langer vast wilde houden. Daarom eindigen we met een ander kindje dat zelf vrolijk vooropfietst. Zo tonen we duidelijk het goede voorbeeld. VVN wil ouders bewustmaken van hun cruciale rol in het creëren van een veiligere schoolomgeving. We moedigen ouders aan om vaker de auto te laten staan en samen de route naar school te lopen of te fietsen.'
Stop het gedring rond het schoolplein
Als we zo trots zijn wanneer kinderen leren fietsen, waarom brengen we onze kinderen dan toch met de auto naar school? Soms kan dat niet anders. Vaak gaan we ervan uit dat het veilig is. En beseffen we niet dat we daarmee dan zelf medeveroorzaker worden van alle drukte, ergernissen t/m onveilige situaties rond scholen. Deze boodschap geeft de campagne - meer impliciet - ook mee.
Meedoen is makkelijk
Onder het motto ‘Meedoen is makkelijk’ stimuleren we dat iedereen veilige keuzes maakt in het verkeer. Dat doen we samen met beroepskrachten, duizenden VVN-vrijwilligers en samenwerkingen met talloze bedrijven, beleidsmakers en politici in Den Haag.