Anna Noyons (Ink) vanuit München: 'Nederlanders durven risico’s te nemen'

19-05-2022 (17:08) - Creatie

Tot 22 mei is CreativeNL aanwezig op de Munich Creative Business Week (MCBW) met een delegatie van 13 deelnemers, die Nederland vertegenwoordigen en maatschappelijke impact willen maken. We presenteren een korte serie interviews met een aantal van hen. Ditmaal met:  Anna Noyons, medeoprichter van sociaal design & innovatie bureau Ink.

Waarom ben je naar de MCBW gegaan?
'Ink ontwikkelt schaalbare oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken in de vorm van producten, diensten en interventies die het beste in de mens naar boven halen. Ik ben naar München gekomen omdat ik benieuwd was of social design hier leeft. In Nederland is het nieuw vakgebied, maar we merken dat de vraag toeneemt en steeds meer instellingen en bedrijven de creatieve sector willen betrekken bij maatschappelijke uitdagingen. Is dit buiten Nederland ook al het geval? Dat was mijn onderzoeksvraag voor dit bezoek.'
 

En?
'Het thema van de week was ‘Moving horizons’ wat denk ik erg toepasselijk is. Wat ik heb gezien is dat er wel veel gepraat wordt over innovatie en design op een maatschappelijk niveau. Veel van de talks en workshop gingen over de openbare ruimte of verduurzaming. Dus het idee dat creatieven kunnen bijdragen aan de grote transities komt hier ook langzaam op. Aan de andere kant heb ik een aantal gesprekken gevoerd met gelijksoortige strategische ontwerpbureaus die graag meer impact gedreven projecten zouden willen doen. Zij geven aan dat er nog weinig echt betaald werk is. Er is nog niet echt een bestaande, specifieke markt voor social design.'

    

 

'Het inspireert me dat de toegevoegde waarde van design en innovatie nu ook wordt gezien door de EU en dat daar hele concrete samenwerkingen en projecten uit voorkomen'

 

Wat heeft je het meeste geïnspireerd?
'Ik woonde een livestream bij van Global Design Talks en daarin ging het onder andere over The New European Bauhaus. Een initiatief van de EU om de creatieve sector meer te betrekken bij maatschappelijke vraagstukken als inclusiviteit en duurzaamheid. Het inspireert me dat de toegevoegde waarde van design en innovatie nu ook wordt gezien door de EU en dat daar hele concrete samenwerkingen en projecten uit voorkomen.'

Wat zijn de grootste maatschappelijke uitdagingen waar we als creatieve industrie voor staan en waarbij we dankzij design relatief snel mee kunnen helpen?
'Als creatieve industrie zijn we natuurlijk ook een maakindustrie en de manier waarop we nu dingen aan het produceren zijn, is niet duurzaam en onhoudbaar. We moeten veranderen. Gelukkig is creativiteit ongelimiteerd, maar gedijt het vaak juist erg goed bij beperkingen en grote uitdagingen.
Ik denk dat de creatieve industrie heel goed in staat is om alternatieven te creëren; alternatieve toekomstvisies, manieren van consumeren en zelfs manieren van leven die hoop en inspiratie geven. Als de politiek gaat samenwerken en ervoor zorgt dat we als consumenten en producenten ook worden gestimuleerd andere keuzes te maken, dan kan er heel veel, heel snel veranderen en hoeft er helemaal geen apocalyps te komen.'
 
Hoe kijken Duitse bedrijven naar Nederlandse creativiteit? Wat heb je daarvan meegekregen?
'Ik denk dat Nederlanders goed zijn in risico’s nemen en dingen uitproberen, zonder dat er een heel plan ligt of alles is dichtgetimmerd. Deze experimenten hebben we nodig als we snel willen leren en moeten schakelen. Aan de andere kant is Nederland natuurlijk klein vergeleken met Duitsland en denken we misschien ook soms te klein. Duitsers kunnen ons helpen dingen in een groter, Europees verband te zien en die samenwerk lijkt me heel interessant.'
 
Foto: Carina Weijma van CreativeNL, Iskander Smit van Cities of Things en Anna
 
 
Bekijk hier het boekje (in de kleuren van de Oekraïense vlag) met alle Nederlandse deelnemers op de MCBW

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Nils Adriaans