Action ziet stijging in energiebewuste producten

10-11-2022 (09:17) - Economisch

In de eerste negen maanden van 2022 heeft Action een omzet van €6,1 miljard behaald in Europa. Dat is een groei van 27% ten opzichte van diezelfde periode in 2021. Het gaat over het gehele assortiment, maar er zijn duidelijk uitschieters in dagelijkse boodschappen en producten die direct te maken hebben met het toegenomen energiebewustzijn van huishoudens.

Het aantal winkels steeg met 150 naar 2.133 winkels. Dit leverde banen op voor 4.300 medewerkers. De omzetstijging betreft het gehele assortiment van Action, met uitschieters in dagelijkse boodschappen en producten die direct te maken hebben met het toegenomen energiebewustzijn van huishoudens in heel Europa.

Dagelijkse en energiebewuste producten

Hajir Hajji, CEO van Action: “Juist in een tijd van stijgende prijzen en dalende koopkracht zijn klanten blij bij Action hun dagelijkse, noodzakelijke boodschappen tegen de laagste prijs te kunnen kopen. Wij zien een stijging van dagelijkse boodschappen zoals wasmiddel, zeep, toiletpapier en keukenrollen die tot 30% hoger ligt dan eerdere jaren. Maar we zien ook producten die extra in trek zijn door de stijging van de energieprijzen, zoals elektrische kachels, kaarsen, plaids, pantoffels en batterijen.”

Verder verduurzamen

Ondanks de turbulente marktomstandigheden gaat Action door op het ingeslagen pad van verdere verduurzaming van het aanbod en winkels, vanuit de overtuiging dat het mogelijk is om zowel lage prijzen als duurzame artikelen te bieden. Hajji: “We boeken goede vooruitgang in duurzame inkoop. Zo hebben wij de datum waarop wij 100% van ons katoen gecertificeerd duurzaam kunnen leveren, twee jaar naar voren gehaald van 2025 naar eind 2023. Voor 100% duurzaam ingekocht hout hebben we deze datum één jaar weten te vervroegen, naar 2024.”


Bureaus

Media

Marketing