Identity Games haalt bijna 10% omzet- en winststijging in 2021

24-05-2022 (14:57) - Economisch

Na het financiële topjaar 2020 heeft spelleninnovator Identity Games er in 2021 nog eens een schepje bovenop gedaan. Dat blijkt uit een omzetstijging van een kleine 10% ten opzichte van 2020 naar 15,6 miljoen euro.
 
Ook de winst nam iets toe, ondanks de hoge containerkosten, wereldwijde chiptekorten en tijdelijke sluitingen van spellenfabrieken in China en Ierland.

De wereldwijde behoefte aan spellen was ook in 2021 overduidelijk aanwezig. De coronamaatregelen, en dan vooral de lockdowns, zorgden ervoor dat meer mensen thuis spellen speelden. De verkoop van spellen in de Benelux steeg dan ook aanzienlijk. Ook de export nam toe. Volgens Jeroen Nugteren, Managing Director bij Identity Games, was Escape Room The Game weer een succesnummer met meer dan 1 miljoen verkochte stuks van de in totaal 22 verschillende versies. "Een mooie bekroning voor onze creatieve spellenbedenkers was dat we in 2021 de Gouden Publieksprijs Speelgoed van het Jaar wonnen in de categorie familiespellen met Escape Your House – Spy Team. Deze werd samen met Escape Room The Game – Puzzle Adventures ook al door de vakjury verkozen tot winnaar Speelgoed van het Jaar 2021."


2022 en innovatief nieuw spel

Voor dit jaar verwacht Identity Games dat de financiële resultaten stabiliseren. "De groei is er even uit. Niet alleen wij, maar ook de meeste andere spellenmakers hebben daarmee te maken. Zoals gezegd, spelen de hoge containerprijzen daarin mede een rol. Het herstel van de wereldhandel eind 2020, begin 2021 zorgde voor een capaciteitstekort in het zeetransport. Hierdoor stegen de prijzen van zeecontainers aanzienlijk. Soms wel het zes- of zevenvoudige van de prijzen begin 2020. Maar deze ontwikkelingen betekenen niet dat we stil zitten. Integendeel. Dit jaar bestaan we 30 jaar. En dat vieren we onder meer met nog meer creatieve ideeën én de lancering van een nieuw spel Head of Security (Hoofd bewaking); het eerste spel ooit waarbij je de speldoos gebruikt door hem op je hoofd te zetten. Tijdens de internationale spellenbeurs Distoy in Londen (17-19 mei) hebben we het spel voor het eerst getoond. Naar verluidt hadden we het meest innovatieve spel op de beurs. De eerste reacties waren in ieder geval zeer positief", aldus Nugteren.

Bureaus

Media

Marketing