Hoe MKB Retailers kunnen profiteren van Metaverse

31-05-2022 (15:59) - Marketing

Het concept van de metaverse staat nog in de kinderschoenen, maar het omvat een enorm potentieel voor de mode-industrie. Dankzij de vrijheid en flexibiliteit van WEB3 kunnen modeverkopers van elke omvang in de virtuele wereld doorbreken en profiteren van de enorme mogelijkheden, waaronder minder drempels voor beginnende ontwerpers en een ruimte die creatieve expressie stimuleert.
 
's Werelds grootste modehuizen zijn al begonnen hun tenen in de onbekende wateren van het metaversum te steken. Vorig jaar bracht het Italiaanse modehuis Gucci een tas uit die alleen digitaal verkrijgbaar was en voor een veel hogere prijs werd verkocht dan zijn echte equivalent. Louis Vuitton, het Franse luxemerk, is nog een stap verder gegaan met de lancering van een NFT-gebedded app genaamd 'Louis the Game'. Dit jaar investeert het merk verder en heeft het nieuwe NFT's en quests toegevoegd die spelers kunnen ontdekken.
 

New-age fashion: the Rebels

De vooruitzichten van new-age fashion zijn echter niet alleen voorbehouden aan de 'besten en grootsten'. Indre Viltrakyte, de mede-oprichter van the Rebels, een NFT-project dat een brug wil slaan tussen IRL- en WEB3-mode, heeft authenticiteit, een natuurlijke fit voor gedecentraliseerde waarden, en transparantie benadrukt als de bepalende factoren van succesvolle op meta gebaseerde projecten: "In WEB3 hebben mensen de macht om te beslissen wie succeswaardig is. We hebben al een aantal halfbakken projecten van grote merken zien floppen, omdat deze gemeenschap het verschil kan zien tussen initiatieven met passie en initiatieven die alleen op winst uit zijn," zegt ze. "In deze ruimte is geld of omvang niet wat tot succes leidt - het is rauw en authentiek zijn. Daarom heeft een kleine modezaak een even grote kans om een statement te maken als de veteranen in de sector."
 

Toegankelijker voor opkomend talent

WEB3 neemt ook bepaalde barrières weg die eerder een belemmering vormden voor opkomende modeontwerpers. Volgens Viltrakyte moet een onafhankelijke ontwerper of een modemerk tussen de 2 en 16 collecties per jaar produceren, wat een financiële uitdaging kan zijn voor iemand die net begint.
 
"The Rebels is een voortzetting van ons IRL modehuis, dus we weten hoe zwaar de hele modecyclus kan zijn, van het produceren van samples tot het deelnemen aan beurzen en marketing naar consumenten. Je kleding omzetten in NFT's en ze verkopen via blockchain-aangedreven mode-marktplaatsen is veel toegankelijker en betaalbaarder, vooral als je een digitaal native merk bent. Ook zou een authentiek oorsprongsverhaal opkomende talenten kunnen helpen om een sterke aanwezigheid te vestigen zonder de noodzaak van betaalde advertenties."
 

Doorbreken als niet-techbedrijf

Hoewel het idee om zich in de metaverse te vestigen intimiderend kan zijn, vooral voor kleinere merken, heeft Viltrakyte verzekerd dat - hoewel bepaalde tech-kennis een must is - de houding waarmee een bedrijf zich in de ruimte onderdompelt veel belangrijker is.
"Een houding van 'hoe kan ik waarde toevoegen' in plaats van 'hoe kan ik hier voordeel uit halen' maakt al een heel verschil. Later komt het allemaal neer op 'leren door te doen', of het nu gaat om het verkopen van digitale collecties, het creëren van een eerste virtuele modeshow, of het op de markt brengen van een NFT-collectie," aldus de mode-expert. "Ook heb ik geleerd dat de WEB3-gemeenschap erg gastvrij is, en contact maken met mensen in Discord, Twitter en andere hubs kan helpen om de ruimte beter te begrijpen."
 
Decentraland, Roblox, en andere metaverses positioneren zich snel als een prospectief nieuw kanaal om merken op de markt te brengen. Aangezien early adopters gebruik kunnen maken van het voordeel van de first-mover, drong Viltrakyte erop aan om hiervan te profiteren en moedigde zij kleine en middelgrote modebedrijven aan om zich bij de virtuele gemeenschap aan te sluiten: "veel digitale kunstenaars hebben WEB3 en NFT's al ontdekt als een middel om van hun kunst te kunnen leven. Nu is het tijd voor ontwerpers, modeartiesten en kleine merken om de mogelijkheden te ontdekken, zichzelf opnieuw uit te vinden en het meeste uit deze technologie te halen."

 


Bureaus

Media

Economisch