Nederlandse dagjestoeristen ontdekken voor het eerst Van Gogh Museum

17-05-2022 (14:43) - Marketing

Tot nu toe stond het Van Gogh Museum alleen op de bucketlist van buitenlandse toeristen en Nederlandse museumfans. Uit het Dagattracties Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy blijkt dat het museum nu voor het eerst ook geliefd is onder dagjestoeristen uit eigen land.
 
Aan het onderzoek deden sinds 2010 ruim 50.000 respondenten mee. Hieruit blijkt ook dat de lange termijn schade door de coronacrisis voor de dagattractiesector is te verwaarlozen. Gemiddeld is het bezoekerspotentieel van de Nederlandse dagattracties op peil gebleven. Naturalis en Wildlands Adventure Zoo Emmen zagen hun merkkracht zelfs flink stijgen in deze periode.
 

Afhankelijk van buitenlandse toeristen

"In coronatijd heeft het Van Gogh Museum gemerkt hoe kwetsbaar het was door de afhankelijkheid van ticketverkoop aan buitenlandse toeristen. Nieuw beleid om ook de Nederlandse dagjestoeristen binnen te halen, blijkt te werken. Op de ranglijst van favoriete, leerzame dagattracties komt het Van Gogh Museum in 2022 binnen op plaats vier", verklaart merkadviseur Hendrik Beerda. "De volgende stap is het betrekken van biculturele Nederlanders bij het museum. Eerder onderzoek laat zien dat het Van Gogh Museum onder deze doelgroep nog niet in beeld is voor een dagje uit."
 

Top 10 favoriete leerzame dagattracties in 2022

1. (1) Anne Frank Huis
2. (2) Rijksmuseum Amsterdam
3. (4) Het Spoorwegmuseum
4. (-) Van Gogh Museum
5. (5) Nederlands Openluchtmuseum
6. (6) Naturalis
7. (7) Het Scheepvaartmuseum
8. (10) Deltapark Neeltje Jans
9. (11) Luchtvaartmuseum Aviodrome
10. (9) NEMO Science Museum
 

Geen lange termijn schade

Ondanks de ingrijpende gevolgen van de coronacrisis tijdens de langdurige sluitingen in 2020 en 2021 ziet de toekomst er weer goed uit voor de sector. Gemiddeld ligt de merkkracht van alle dagattracties weer op het peil van vóór de crisis. Merkadviseur Hendrik Beerda vindt de resultaten opvallend positief voor de sector: "In coronatijd hebben de dagattracties flink moeten interen op hun eigen vermogen. Het onderzoek laat zien dat de Nederlander, ondanks de torenhoge inflatie, nu weer even veel zin heeft om een dagattractie te bezoeken als voor de coronacrisis."
 

Naturalis en Wildland Adventure Zoo Emmen

Het Leidse biodiversiteitsmuseum Naturalis, dat drie jaar geleden met nieuwbouw fors is uitgebreid, kan rekenen op de grootste bezoekersgroei nu het coronavirus onder controle lijkt in Nederland. Sinds 2020 is de merkkracht, en daarmee het bezoekerspotentieel, van Naturalis met maar liefst 11 procent gestegen. De Emmense dierentuin Wildlands ziet zijn reputatie met hetzelfde percentage stijgen en heeft ook een rooskleurige toekomst.
 
Top 5 stijgers in merkkracht 2020-2022
1. Naturalis
2. WILDLANDS Adventure Zoo Emmen
3. Rijksmuseum Amsterdam
4. Het Scheepvaartmuseum
5. Nederlands Openluchtmuseum
 

Efteling blijft publieksfavoriet

Sinds de start van het Dagattracties Merkenonderzoek in 2010 is de Efteling met afstand de publieksfavoriet. Op alle belangrijke imagodimensies neemt de Efteling steevast een toppositie in. Onder de ontspannende attracties staan safaripark Beekse Bergen en miniatuurstad Madurodam op plaats twee en drie.
 
 
 
Top 10 favoriete pretparken en dierentuinen in 2022 (+ positie in 2020 vóór de coronacrisis)
1. (1) Efteling
2. (2) Beekse Bergen
3. (-) Madurodam
4. (3) Artis
5. (4) Apenheul
6. (6) Dolfinarium
7. (11) Walibi Holland
8. (9) Slagharen
9. (5) Diergaarde Blijdorp
10. (8) Ouwehands Dierenpark Rhenen
 
Onderzoek onder ruim 50.000 respondenten sinds 2010
Het Dagattracties Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2010 uitgevoerd. Sindsdien zijn ruim 50.000 respondenten ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle Nederlandse dagattracties. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft dus geen opdrachtgever of andere belanghebbende.
 

 


Bureaus

Media

Economisch