Rakuten Kobo en bol.com vieren vijfjarig bestaan van Kobo Plus in Nederland

07-07-2022 (16:00) - Marketing

Kobo Plus wordt vijf jaar. Met ondertussen meer dan 1 miljoen titels, biedt de all-you-can-read abonnementsdienst al vijf jaar het beste van de boekenwereld aan terwijl ze daarnaast ook tal van kansen hebben gecreërd voor Nederlandse lezers, auteurs en uitgevers.
 
"Vandaag vieren we samen met alle Nederlandse boekenliefhebbers die Kobo Plus hebben omarmd en hebben geholpen om een positieve impact te maken op de industrie." zegt Bart Robers, Director of Audiobook and Subscriptions bij Rakuten Kobo. "De sleutel tot ons succes bij het bereiken van deze mijlpaal is altijd de samenwerking met onze partner, bol.com geweest."


Een viering van literatuur en fictie

Het partnerschap tussen de e-reader marktleider en de online retailer begon bescheiden in 2017, in een poging om lokale piraterij te bestrijden. Bol.com bouwde toen al aan de markt voor e-boeken in Nederland, maar werd niet geassocieerd met e-readers. Om het aantal illegale downloads of 'sideloads' tegen te gaan, bundelden de twee organisaties hun krachten om het Kobo Plus-abonnement op te zetten. Zo kregen boekenliefhebbers de mogelijkheid om uit duizenden titels te kiezen - in plaats van beperkt te worden tot slechts één titel per keer - en dat voor een laag maandelijks bedrag.
 
Naast een kwalitatieve klantervaring aan te bieden vond Rakuten Kobo het ook belangrijk om Nederlandse uitgeverijen een extra service te verlenen. Kobo Plus werkt daarom op basis van een fair-share model, waarbij de uitbetalingen worden gefinancierd uit abonnementsinkomsten. Door romans van auteurs toe te voegen aan het assortiment, krijgen uitgevers een nieuw publiek voor hun boeken en verdienen ze investeringen uit het verleden terug.
 
"Schrijven voor Kobo Plus is één grote viering van literatuur en fictie. Het heeft me in staat gesteld om een nieuw publiek te bereiken en ik geniet echt van de vele geweldige reacties van lezers." aldus Astrid Harrewijn, auteur van De eerste zin.
 

Digitale leesboeken in de lift

Sinds de introductie van Kobo Plus is het leesgedrag in Nederland geëvolueerd. Uit Kobo-leestrendgegevens over de afgelopen vijf jaar blijkt dat naast een sterke groei in het aantal digitale lezers, Nederlandse boekliefhebbers ook vaker lezen. Zo is het aantal sessies per lezer op het Kobo-ecosysteem met 13% gestegen. Bovendien duren de leessessies ook langer, aangezien het aantal uren per lezer met bijna 19% is toegenomen. In 2021 besteedden Nederlandse boekenliefhebbers samen maar liefst 3.380 jaar aan lezen!
Uit sectorrapporten blijkt overigens ook dat sinds het begin van de pandemie wereldwijd 4 op de 10 klanten voor een nieuw abonnement hebben ingetekend. Daarbij winnen digitale leesabonnementen snel aan populariteit.

 


Bureaus

Media

Economisch