Readly goes to France

24-11-2022 (13:01) - Marketing

De Europese aanbieder van digitale tijdschriftabonnementen, Readly, lanceert hun productaanbod in Frankrijk. Dit vormt het begin van een lanceringscampagne van 3 maanden waarbij de klant centraal staat onder het motto ‘Readly for the Reader’.

Deze campagne wil de bekendheid van het Zweedse merk vergroten en is gebaseerd op een analyse van de Franse lezers en hun leesgewoonten. Het aanbod van Readly in Frankrijk bevat meer dan 6700 internationale tijdschriften en kranten en Franse publicaties zoals Libération, GQ, Cosmopolitan, Maxi Cuisine, Public en L’Express. Frankrijk wordt de vierde kernmarkt van Readly.

Naar de Franse markt

Readly nam in oktober 2021 het bedrijf Toutabo over en lanceerde vervolgens in november van datzelfde jaar de co-branding ‘ePresse par Readly’. Sindsdien heeft Readly de integratie van de twee bedrijven opgestart en de waardepropositie en ambities van het bedrijf voorgesteld aan Franse uitgevers en commerciële partners. Dankzij een aanbod van 7500 titels van 1200 uitgevers is Readly helemaal klaar om zijn assortiment en uitgebreide portfolio van tijdschriften, kranten en podcasts voor te stellen aan de Franse consument.

 

Meerwaarde voor uitgevers

Door zich aan te sluiten bij Readly kunnen uitgevers profiteren van extra inkomsten, een groter bereik en een prominentere digitale aanwezigheid. Ze zullen ook een beter inzicht krijgen in de gewoonten van de lezers dankzij de meer dan 50 miljard datapunten die door het platform worden verzameld. Bovendien stelt Readly uitgevers in staat hun oplagecijfers te verhogen, aangezien uitgaves die op Readly gelezen worden, meetellen voor de ACPM-cijfers.

Readly for the Reader

Om een buzz te creëren en om gebruikers kennis te laten maken met de nieuwe dienst, werkt Readly samen met het event- en streetmarketingbureau UNEXPECTED, om een reeks guerrilla PR- en marketingactiviteiten uit te voeren. Op basis van gegevens en analyses van Franse lezers en hun gewoonten wil de campagne de verschillende behoeften van de lezers belichten, zoals de behoefte aan informatie, creativiteit en inspiratie. De campagne wil ook onder de aandacht brengen welke waarde tijdschriften hebben en hoe deze geconsumeerd worden in Frankrijk. De gegevens laten zien dat 48% van de Franse consumenten leest om kennis op te doen en bij te leren, terwijl 33% leest om op de hoogte te blijven.

Streetmarketing en PR-activiteiten

De komende maanden zijn een aantal streetmarketing- en PR-activiteiten gepland, waarbij Franse abonnees worden uitgenodigd om te ontdekken welk type lezer zij zijn en om de inhoud op het platform te verkennen. De campagne begint met vier acties die live zullen gaan tijdens de eerste fase van de lancering voor consumenten;

- een wedstrijd waarbij krasloten worden uitgedeeld in metrostations in Parijs
- een belevingsactiviteit in de open lucht waarbij een vrachtwagen door Parijs rijdt en het aanbod aan Franse inhoud op Readly presenteert
- quizzen
- zogenaamde stadsomroepers die gratis proefabonnementen voor Readly zullen promoten en uitdelen.

Dit wordt gecombineerd met een uitgebreide buitenreclame-campagne in verschillende steden, evenals wervingsacties en marketing via influencers. Bij de lancering wordt er ook samengewerkt met Huawei, Glossybox, N26 bank en verschillende andere merken. Om Franstalige consumenten in andere markten te bereiken, heeft Readly specifieke campagnesites klaarstaan voor België, Luxemburg, Zwitserland en Canada.

 


Bureaus

Media

Economisch