NMO Mediatrends laten nog meer 'cord-cutters' zien in 2022

22-03-2023 (12:30) - Media

Deze week publiceert het Nationaal Media Onderzoek (NMO) de tweede editie van NMO Mediatrends. Dit onderzoek geeft informatie over bezit en gebruik van veel verschillende devices en consumptie van mediacontent,  en over samenstelling van verschillende doelgroepen (kijken, luisteren en online).

Onderzoeken naar printmedia zijn te vinden in de NMO Print & Merken Monitor (NPMM). 

Steeds meer streamen

Voor deze tweede editie van NMO Mediatrends zijn ruim 10.000 respondenten van 13 jaar of ouder ondervraagd over het bezit en gebruik van media-apparaten en consumptie van video, audio en andere vormen van (digitale) content. De verschuivingen ten opzichte van de vorige editie, nu een jaar geleden, zijn minimaal, maar duidelijk is wel dat de lineaire vormen van media consumeren weer terrein hebben moeten prijsgeven aan de non-lineaire vormen, zoals streamingdiensten.

Toename 'cord-cutters'

Het aantal mensen dat geen provider meer heeft voor een televisie-abonnement is in 2022 weer toegenomen. De zogeheten cord-cutters vinden we vooral in eenpersoonshuishoudens (14%), in de westelijke grote steden (14%) en in de sociale klasse A (11%). Zij hebben genoeg aan een internetaansluiting, die net als voor televisie veelal afkomstig is van Ziggo/Vodafone of KPN.

Kijken, lezen en luisteren online

De toename van smart TV’s in de Nederlandse huishoudens groeide in 2022 met 4% en kwam uit op ruim 66%. Net als bij kijken is bij luisteren het consumptie-aandeel van de online streamingdiensten verder toegenomen ten koste van traditioneel luisteren naar radio. Kijken, lezen en luisteren gebeurt in toenemende mate online. Dit geldt vooral voor het dagelijks lezen van online nieuws en -kranten, vooral onder ouderen. 
 


Bureaus

Marketing

Economisch