Sterk Digitaal Merk van Ingmar de Lange wint PIM Marketing Literatuur Prijs 2022

25-11-2022 (09:30) - Publicaties

Het boek ‘Sterk Digitaal Merk’ is door de jury van de PIM Marketing Literatuur Prijs verkozen tot hét marketingboek van 2022. Auteur Ingmar de Lange, merkstrateeg bij zijn bureau Mountview, heeft met zijn recente publicatie een vernieuwend en degelijk onderbouwd boek over merkbouw neergezet.

De jury prijst Ingmar om zijn dappere persoonlijke stellingname, de durf om zijn goed onderbouwde visie te delen en de heldere vertaalslag van strategisch merkdenken naar het digitale domein. De kracht van dit boek is gelegen in de behandeling van veel onderwerpen waar marketeers nu mee worstelen, zoals branding in relatie tot Artificial Intelligence, Big data, growth marketing en performance marketing. En dat alles in een zeer toegankelijke schrijfstijl. ’Sterk Digitaal Merk’ is zowel een must read voor alle marketeers als voor ervaren brand managers.

Het boek geeft een waardevolle en integrale visie op moderne merkenbouw. In circa een derde van boek gaat Ingmar specifiek in op hoe merken het meeste kunnen halen uit digitaal. Het grootste deel van het boek gaat echter over hoe brandmanagement veranderd is het afgelopen decennium. 'Sterk Digitaal Merk' is volgens de jury een geweldige update op het gebied van brandmanagement en is een mooie aanvulling op de klassieke brandmanagement boeken van onder anderen Keller en Ries.

Juryvoorzitter Hans Molenaar (Beeckestijn Business School): "Het was dit jaar een lastige jurering. Het lijkt erop dat de coronacrisis zowel bekende als onbekende auteurs aan het schrijven heeft gezet. Dat leverde achteraf bezien een heel divers aanbod marketingboeken om te lezen op. “You can’t judge a book by its cover.” We mochten constateren dat sommige boeken een wat misleidende titel hadden en anderen zichzelf daarmee weer tekort deden. Uiteindelijk hebben we een geweldige line-up gezien en was de discussie over de top drie intens en waardevol."

Top 3 marketingboeken van 2022

PIM reikte de PIM Marketing Literatuur Prijs voor de 20e keer op rij uit. Vandaag was dat tijdens een bijeenkomst bij auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra in Hoofddorp. Aanwezigen konden bij de boekpresentaties kennismaken met het gedachtegoed van alle genomineerden en netwerken met andere deelnemers. 

De top-3 marketingboeken van 2022 zijn (in alfabetische volgorde van titel):

  • 'Duwtje in de juiste richting', Joyce Croonen en Liza Luesink
  • 'Sterk Digitaal Merk', Ingmar de Lange
  • 'The future of shopping', Jorg Snoeck en Pauline Neerman

'Duwtje in de juiste richting' en 'The future of shopping' scoorden allebei hoog op zowel vernieuwing als praktische toepasbaarheid.

Over Platform Innovatie in Marketing (PIM)

‘Samen de rol van marketing innoveren voor betekenisvolle impact’. Dat is de missie van Platform Innovatie in Marketing (PIM), hét platform voor en door bevlogen marketeers. Wij dromen van een wereld waarin marketing en innovatie hand in hand gaan. Waarin alle marketeers vanuit een purpose werken en het verschil maken in organisaties. Want marketing reikt verder dan reclame. Draagt bij aan innovatie, groei en ontwikkeling. En aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Met onze events, awards en inzichten draagt ons platform daaraan bij. En dat al 30 jaar lang. www.pimonline.nl