PubMatic voorziet datacenters van 100% hernieuwbare energie

16-06-2022 (14:46) - Sustainable

PubMatic, een onafhankelijk technologiebedrijf dat een toekomstgerichte supply chain levert voor digital advertising, drijft al zijn datacenters wereldwijd nu voor 100% worden aan met hernieuwbare energie. Het bedrijf behaalde deze belangrijke mijlpaal in het kader van een uitgebreid, veelzijdig duurzaamheidsplan dat eind 2022 van start gaat.

Volgens het World Economic Forum is de infrastructuur die het internet mogelijk maakt verantwoordelijk voor 2,5% van het wereldwijde elektriciteitsverbruik. Bij PubMatic vindt het grootste deel van dit verbruik plaats in 10 datacenters over de hele wereld, die samen goed zijn voor meer dan 90% van het totale energieverbruik van het bedrijf. Doordat PubMatic zijn infrastructuur zelf bezit en beheert, heeft het bedrijf meer controle over hoe het energieverbruik en de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen kan worden verminderd.
 

Strategie

Om de benchmark van 100% te halen, heeft PubMatic een strategie voor hernieuwbare energie uitgestippeld. Onderdeel hiervan is de samenwerking met colocation providers van datacenters. Daarnaast koopt PubMatic gekwalificeerde hernieuwbare energie in via virtual power purchase agreements (vPPA) en retail supply agreements. Hierdoor beschikt PubMatic jaarlijks over voldoende wind- en zonne-energie om elke gebruikte eenheid elektriciteit in alle datacenters te compenseren.

"De toekomstgerichte supply chain voor digital advertising zal transparant, efficiënt, maar ook verantwoord zijn. Onze sector dient de impact op het milieu te verminderen en prioriteit te geven aan duurzame infrastructuur en bedrijfsvoering. Ik ben trots op wat PubMatic tot nu toe heeft bereikt, en het is slechts de eerste stap op weg naar een milieuvriendelijker bedrijf", aldus Rajeev Goel, medeoprichter en CEO van PubMatic.
 

Ad Net Zero

De mijlpaal die PubMatic heeft bereikt, maakt deel uit van een uitgebreide duurzaamheidsstrategie binnen de hele organisatie. Het bedrijf steunt ook Ad Net Zero, een organisatie die zich inzet om de CO2-impact van het ontwikkelen, produceren en draaien van reclames tot nul te reduceren tegen het einde van 2030. PubMatic is van plan om tegen eind 2022 specifieke doelstellingen te ontwikkelen en publiceren waarmee de duurzaamheid van zijn eigen datacenters, kantoren en dagelijkse bedrijfsprocessen met klanten en partners wordt verbeterd.