Toyota en BMW versterken samenwerking voor een waterstofmaatschappij
Toyota Motor Corporation (Toyota) en de BMW Group (BMW) hebben een overeenkomst getekend om de samenwerking in de waterstofsector te versterken, met het oog op het creëren van een waterstofmaatschappij en het bereiken van algehele koolstofneutraliteit. Beide bedrijven zullen samenwerken aan de ontwikkeling van brandstofcelsystemen en de verbetering van de infrastructuur van waterstof.
De twee bedrijven ondertekenden in december 2011 een overeenkomst om een samenwerking op middellange termijn op het gebied van milieutechnologie op te zetten. Gezamenlijk hebben ze al ruim tien jaar de ontwikkeling van milieutechnologieën, waaronder brandstofcellen en sportauto's, bevorderd. De twee bedrijven delen een gemeenschappelijke visie van ‘het realiseren van een waterstofmaatschappij’ en zullen de technologische innovatie in brandstofcelsystemen blijven versnellen.
Derde generatie brandstofceltechnologie
De twee bedrijven zullen klanten een breder scala aan opties bieden door meer personenauto’s uit te rusten met waterstof-brandstofcelsystemen. Toyota en BMW werken samen aan de ontwikkeling van een brandstofcelsysteem van de derde generatie. Dit zal worden toegepast in de modellen van beide bedrijven, om klanten een breder scala aan brandstofcel-elektrische voertuigen (FCEV) te bieden. Als eerste stap wil BMW zijn eerste in serie geproduceerde FCEV in 2028 op de markt brengen.
Beide bedrijven zullen ook werken aan het creëren van synergie door samenwerking op het gebied van ontwikkeling en inkoop. Daarnaast zullen ze de kosten verlagen door aandrijflijnunits samen te voegen om de vraag naar bedrijfs- en personenauto’s uit te breiden. Door FCEV een toegankelijkere optie te maken, zal het partnerschap bijdragen aan de totstandkoming van een waterstofmaatschappij.
Duurzame waterstofnetwerken
Beide bedrijven geloven dat samenwerking met gelijkgestemde partners essentieel is voor het realiseren van een waterstofmaatschappij. In de vroege stadia, terwijl waterstof wint aan populariteit, zullen vraagclusters noodzakelijk zijn, waarbij Toyota en BMW duurzame waterstofvoorziening stimuleren door vraag te creëren en nauw samen te werken met waterstofproducerende bedrijven en distributie- en tankfaciliteiten om een stabiele waterstofvoorziening te garanderen en de kosten te verlagen.