'Menselijke creativiteit blijft onmisbaar, ook met AI aan je zijde'
Eind september maakte Team FONK een overzeese trip naar Boston, Verenigde Staten. In de stad van de revolutionaire Boston Tea Party, het wereldberoemde Harvard en de eeuwenoude marathon onthulde HubSpot tijdens INBOUND vol trots zijn nieuwste producten. Direct na afloop van de keynote-sessie Spotlight spraken wij met Jocelyn Perron, UX-Director van het groeiplatform, over hun nieuwe paradepaardjes.
Wat is jouw persoonlijke hoogtepunt tot nu toe?
‘Zonder twijfel zijn de enorme sprong die we hebben gemaakt met AI. Vooral met tools zoals Content Remix en Assistant zijn we in korte tijd flink gegroeid. Deze technologische vooruitgang is dan ook duidelijk te zien op INBOUND.’
Wat is het grootste verschil tussen de AI-producten van vorig en dit jaar?
‘Vorig jaar lag de focus op kleine verbeteringen in de workflows. Dit jaar gaan we een stap verder en helpen we klanten vanaf het begin met het creëren van content. We stellen bijvoorbeeld vragen vooraf en genereren vervolgens een eerste draft voor ze.’
Content Remix
Kun je meer vertellen over deze nieuwe producten?
‘Content Remix is een van de meest opwindende nieuwe producten. In het voorjaar lanceerden we de tool al, maar nu hebben we een videofunctie toegevoegd. Daarmee kunnen marketeers zonder camera video’s van topkwaliteit maken. Het mooie is dat je bestaande content kan uploaden en automatisch laten verwerken tot korte, kant-en-klare clips. Perfect voor sociale media en websites.’
Wat zijn de grootste voordelen ervan voor marketeers?
‘Het bespaart enorm veel tijd. Wat normaal gesproken dagen zou kosten om te editen en verspreiden, kan nu binnen een mum van tijd. Marketeers hoeven zich geen zorgen meer te maken over de repetitieve taken, en kunnen zich volledig storten op de creatieve en strategische onderdelen van hun werk. Veel efficiënter dus.’
Welke uitdagingen kwamen op jullie pad tijdens de ontwikkeling?
‘Een onverwachte uitdaging was het uitleggen van AI aan onze klanten. Sommigen hebben het nog nooit gebruikt, terwijl anderen al ervaringsdeskundigen zijn. We moesten echt ontdekken hoe we iedereen konden helpen bij het maken van prompts, ongeacht hun kennisniveau.’
'De kwaliteit van wat je eruit haalt, hangt uiteindelijk af van wat je erin stopt.'
Hoe reageerden mensen op INBOUND?
‘Veel marketeers waren eerst overweldigd door de vele tools. Gelukkig hebben we het voor elkaar gekregen om al deze tools te integreren in een gebruiksvriendelijke omgeving. Hierdoor kunnen marketeers meer doen met minder inspanning.’
Hoe zie jij de rol van AI in de marketingwereld ontwikkelen?
‘De menselijke creativiteit blijft onmisbaar. AI helpt bij het maken van kladversies en uitvoeren van saaie taken, maar de creatieve input van marketeers blijft cruciaal. De kwaliteit van wat je eruit haalt, hangt uiteindelijk af van wat je erin stopt.’
Hoe gaan jullie AI de komende jaren verder ontwikkelen?
‘Onze focus blijft liggen op het verbeteren van de AI-output. We werken aan slimmere integraties en betere data-inzichten, zodat marketeers nog efficiënter kunnen werken. Daarnaast zetten we in op multimedia zoals video en podcasts, om zo nóg meer creatieve mogelijkheden te bieden.’
Julia Pilkes in FONK magazine
Jocelyn was niet de enige van HubSpot die we spraken tijdens INBOUND. Ook de Nederlandse Julia Pilkes, Europese Marketing Director van het groeiplatform, gaf haar visie op AI in de marketingwereld. Benieuwd naar haar verhaal? Dat lees je vanaf 23 oktober in FONK #401!