Het jaar van Wilders en ING

01-12-2009 (10:12) - Marketing

Vandaag publiceert Google zijn jaarlijkse Zeitgeist-rapport, dat een blik op 2009 biedt door de ogen van de Nederlandse gemeenschap van internetgebruikers. Google onthult de tijdsgeest ('Zeitgeist') door de miljoenen zoekopdrachten te analyseren die wij dagelijks van gebruikers ontvangen. Naast het Zeitgeist-rapport, dat een overzicht geeft van de populairste trends van 2009, stelt Google verschillende tools beschikbaar die inzicht bieden in wereldwijde, regionale, actuele en historische zoektrends.

Eerder dit jaar lanceerde Google in Nederland de Google Barometer. In deze tool, gebaseerd op data uit Google Insights for Search, zijn online zoekopdrachten samengevat per branche, die vergeleken kunnen worden met economische indicatoren als consumentenvertrouwen, rentetarieven en AEX-verloop. Onder meer voor MKB-ers de ideale tool om zelf macro-economische analyses te doen. De Google Zeitgeist-tools kunnen niet worden gebruikt om de identiteit van individuele gebruikers te achterhalen, omdat we ons baseren op geanonimiseerde, verzamelde tellingen van de frequentie van zoekopdrachten door de tijd.

SNELST STIJGEND EN MEEST POPULAIR

Meest gezochte zoekopdrachten op basis van volume  (in 2009)

1.hyves
2.YouTube
3.Online
4.Marktplaats
5.Google
6.Weer
7.Hotmail
8.Routeplanner
9.Wikipedia
10.Telegraaf

Snelst stijgende zoekopdrachten (in 2009)
1. ing
2.Facebook
3.Hyves
4.Marktplaats
5.Webmail
6.Uitzending gemist
7.Vertalen
8.iphone
9.Telegraaf
10. RTL

VRIJE TIJD

De snelst stijgende zoekopdrachten gerelateerd aan 'kaartjes' in 2009
1.voetbal
2.Pinkpop
3.Michael Jackson
4.U2
5.Guus Meeuwis
6.Lowlands
7.Marco Borsato
8.Mysteryland
9.Mojo
10. Rammstein

De meest gezochte sporter in 2009

1. sven kramer
2. thomas dekker
3. marianne timmer
4.robert gesink
5.anky van grunsven
6. yuri van gelder
7. leontien van moorsel
8. erben wennemars
9.inge de bruijn
10. michael boogerd

ECONOMIE

De meest gezochte zoekterm in relatie tot 'recessie' in 2009
1.gratis
2.aanbieding
3.korting
4.sparen
5.goud
6.ontslag
7.beleggen
8.vakbond
9.recessie
10.koopjes

De meest gezochte bank in 2009
1. ing
2.postbank
3. abn amro 
4. fortis
5. dsb
6. aegon 
7. triodos
8. asn bank
9.sns reaal
10. afab

De snelst stijgende zoekopdrachten gerelateerd aan 'goedkoop' in 2009
1.vakantie
2.Eten
3.vliegtickets
4.Weekendje weg
5.London
6.Recepten
7.Stedentrips
8.Zonvakantie
9.Turkije
10. Hotels Amsterdam

POLITIEK

De meest gezochte partijleider in 2009
1. geert wilders
2. wouter bos
3. femke halsema
4. agnes kant
5. rita verdonk
6. marianne thieme
7. mark rutte
8. alexander pechtold
9. jan marijnissen
10. arie slob

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch