Bezoek dagbladsites stijgt enorm

21-08-2008 (10:39) - Media

De sites van dagbladen hebben in het eerste halfjaar van 2008 een forse stijging van het aantal bezoekers gerealiseerd. Het bezoek aan de online kranten is ten opzichte van een jaar eerder met 38 procent gestegen. Maandelijks brengt 47 procent van de Nederlanders, ofwel 6,3 miljoen personen ouder dan dertien jaar een bezoek aan één of meer van deze sites. Ook hebben zij de sites vaker bezocht en lazen zij gemiddeld meer pagina’s.
 
Groei in alle doelgroepen
De groeiende populariteit van dagbladsites is in alle doelgroepen terug te vinden. De groei van meer dan 50 procent onder jongeren zorgt ervoor dat deze groep bijna net zo vaak op de sites te vinden is als volwassenen. Senioren maken een inhaalslag en zoeken vaker het nieuws op. Verder brengen mannen vaker een bezoek aan de sites dan vrouwen.

De harde kern van de bezoekers is echter te vinden in de leeftijdcategorie 20-49 jaar. Zes van de tien personen uit deze groep leest met grote regelmaat de online krant. Daarnaast is er een sterk verband zichtbaar tussen het publiek en de opleiding en welstand van de bezoeker. Hoog opgeleide, welgestelde internetters zijn veel vaker op dagbladsites te vinden dan personen met een laag inkomen of lage opleiding.

Opmerkelijk is het enorme bereik onder boodschappers, de personen in het huishouden die verantwoordelijk zijn voor de boodschappen. Het merendeel van deze doelgroep bezoekt de dagbladsites. Voor boodschappers met kinderen geldt dit in versterkte mate.

Dagblad en site complementair
Deze samenstelling van het publiek ontkracht de veelgenoemde stelling dat online kranten een gratis alternatief vormen voor de gedrukte kranten. Uit het Mediabelevingsonderzoek van 2007 bleek al dat het lezen van de papieren krant meestal een vast dagelijks ritueel vormt, terwijl de websites zorgen voor een snelle nieuwsupdate tussendoor. Lezers van zowel papier als beeldscherm vinden de sites een prima aanvulling op de leesbaarheid en de ontspanning van de gedrukte krant. In hun functie zijn de kanalen dus complementair en zorgen zij tevens voor een sterkere beleving van het dagblad.

Het aantal bezoeken (gemiddeld per maand) komt in het eerste halfjaar uit op 105 miljoen, een stijging van 69 procent in vergelijking met 2007. Gemiddeld legt een bezoeker 17 visits per maand af. Dat was in 2007 nog 14. Vooral mannen zijn frequente dagbladportal-bezoekers, namelijk 20 keer per maand. Per sitebezoek worden gemiddeld 4 tot 5 pagina’s bekeken. De online dagbladen zijn dus niet alleen in bereik gestegen, ook de gebruiksintensiteit neemt toe. Bereikscijfers van nieuwssites die niet aan dagbladen gelieerd zijn, waaronder nu.nl laten zien dat ook hun bezoekersaantallen stijgen.

Aantrekkelijke doelgroepen
“Dat de dubbelcijferige groei van de bezoekers alweer een tijd aanhoudt, verrast ons. Hoewel de online bezoeken het dagelijkse bereik van dagbladen nog niet hebben geëvenaard, is duidelijk dat de populaire websites voor dagbladuitgevers een belangrijke troef vormen. Bovendien is de groeiende intensiteit van het gebruik van online kranten een positief teken” aldus Erik Grimm, Research Director bij Cebuco.

Bureaus

Marketing

Economisch