Meer dan de helft van alle TikTokkers wereldwijd volgt of zoekt merken

Meer dan de helft van alle TikTokkers wereldwijd volgt of zoekt merken

05-03-2025 (17:17) - Economisch

TikTok wordt steeds meer gezien als een platform dat full-funnel resultaten kan genereren – van for-you page naar zoeken, tot aankoop. Het mogelijke verbod van TikTok in de VS zorgt voor onzekerheid onder adverteerders en makers. 

Volgens We Are Social gebruikt meer dan de helft (57%) van de wereldwijde TikTok-gebruikers de zoekfunctie van het platform om producten en merken te volgen of er informatie over te vinden. Overdreven targeting zou echter een probleem kunnen vormen en TikTok blijft ook achter bij het gemiddelde in de sector wat betreft het vertrouwen dat marketeers erin hebben in vergelijking met YouTube, Netflix en Instagram. Het blijkt dat merkcontent in samenwerking met makers ervoor zorgt dat er hogere doorkijkpercentages, betrokkenheid en advertentieherinnering zijn.

Amazon wint

Investeringen in upper-funnel campagnes op platforms zoals TikTok, Meta en YouTube kunnen de verkoop van Amazon aanzienlijk beïnvloeden, zo blijkt uit een nieuwe studie van Fospha. Gemiddeld was de return on ad spend (ROAS) van TikTok alleen voor direct-to-consumer 2,4x. Wanneer de Amazon-inkomsten werden meegerekend, steeg de Unified-ROAS naar 4,2x, wat aantoont dat TikTok een voorheen ongeziene impact heeft op Amazon-verkopen.

Verbod VS

Alex Brownsell, Head of Content, WARC Media: 'Een verlenging van de deadline met 75 dagen tot 5 april door president Donald Trump doet weinig af aan de onzekerheid rond TikTok als een blijvend onderdeel van de marketingplannen van veel merken.'

In 2025, ervan uitgaande dat een verbod in de VS niet wordt geïmplementeerd, zouden de advertentie-uitgaven bij TikTok $32,4 miljard zijn, een stijging van 24,5% jaar-op-jaar, waarvan een derde uit de VS komt. De app heeft een aandeel van 11% in de wereldwijde sociale-mediamarkt. Volgens schattingen van WARC Media zal Instagram het meest profiteren van een verbod op TikTok, terwijl de uitgaven ook naar YouTube en Snapchat zullen gaan. 

Gemiddeld 35 uur per maand op TikTok

Het advertentiebereik van TikTok wordt momenteel geschat op zo'n 1,59 miljard mensen. Het is de op vier na meest gebruikte mobiele app wereldwijd en de op een na populairste app voor vrouwen tussen 16 en 24 jaar. Het totale maandelijkse gebruik op TikTok overtreft dat van elk ander platform ruimschoots, waarbij de gemiddelde gebruiker in 2024 maandelijks meer dan 35 uur op de app doorbrengt - meer dan het dubbele van het gemiddelde gebruik door Instagram-gebruikers. 

 


Bureaus

Media

Marketing