"Ik had nooit verwacht dat ik ooit een bureau zou overnemen"

29-10-2024 (11:23) - Bureaus

De Nederlandse bureauwereld kan nog wel wat female leadership gebruiken. Fonk magazine spreekt in een langlopende serie met female changemakers die opereren in de bureauwereld van nu. Wat is hun drive? Hoe gaan ze om met succes en met falen? Vandaag een sneak peek op het gesprek met Monique Bergers (managing director N=5), die dankzij tien jaar bij Albert Heijn sterke voelsprieten heeft ontwikkeld voor wat aan beide zijden van de tafel speelt. "De grilligheid van de branche vind ik lastig."

Monique Bergers heeft duidelijke standpunten en deelt haar visie voortvarend. Tegelijkertijd heeft ze een flexibele bewegelijke persoonlijkheid, die kansen pakt als ze die ziet: ‘Ik vind het belangrijk om in beweging te blijven en heb eigenlijk nooit een lange termijnplan gehad. Ik ben altijd onbewust naar nieuwe kansen bewogen. Zo had ik bijvoorbeeld nooit verwacht dat ik ooit een bureau zou overnemen."

"Heb het lef om in meetings op te staan en je uit te spreken. Van 'doen' leer je het meest"

Stress afreageren

Wat is je tegengevallen nu je aan bureauzijde werkt?
‘De grilligheid van de branche vind ik lastig. Wanneer een grote klant vertrekt of een project wordt uitgesteld, zie je dit direct terug in de resultaten, wat het moeilijk sturen maakt. Zelf ben ik van nature gericht op vooruitgang en ontwikkeling. Maar soms is daar even geen ruimte voor, en moet je bewust kunnen stilstaan.
Ook lastig: hoe klanten soms met je om kunnen gaan. Als er veel druk is vanuit hun organisatie, kan het gebeuren dat de interne stress afgereageerd wordt op het bureau. Ik begrijp dat, en een beetje wrijving mag best, maar het is belangrijk dat je het samen weer oplost. Er is altijd een oplossing, zolang je de moeite neemt om er samen voor te gaan zitten.’
Wat is jouw tip aan jonge mensen die in de bureauwereld succesvol willen zijn?
‘Proberen, doen én durven. Ga als creatief eens bij de head of strategy langs voor een briefing die initieel niet voor jou bedoeld is of pitch je pro-actieve idee bij het MT, heb het lef om in meetings op te staan en je uit te spreken. Van 'doen' leer je het meest!’

Het volledige interview lees je in FONK magazine

Abonnees lezen het volledige interview met Monique Bergers vandaag in FONK magazine 401. Je kunt de uitgave ook los kopen in onze webshop òf vraag voor €1,75 de PDF aan van het artikel bij abonnementen@fonkmagazine.nl 

 



 


Media

Marketing

Economisch