Nieuw creatief bureau Uncle Bill wil de fun terugbrengen in advertising
Mart Vlutters start samen met Niek Mulder, het creatieve bureau Uncle Bill, dat de kracht van humor en positiviteit centraal stelt in reclamecampagnes. Na een periode waarin purpose-driven marketing de boventoon voerde en humor op de achtergrond raakte, ziet Uncle Bill een groeiende behoefte aan merken die zich willen onderscheiden met vrolijke, tongue-in-cheek campagnes.
Uncle Bill wil de fun niet alleen inzetten om mensen te laten lachen, maar weet ook dat dit bewezen effectief is. Uit onderzoek van Kantar blijkt dat ads met humor meer onderscheidend zijn en beter scoren op het triggeren van emotie, dit terwijl de afgelopen twintig jaar het aantal ads dat humor als creatieve strategie gebruikt juist gezakt is van 53% naar 34%. Volgens Uncle Bill is het daarom tijd voor een andere aanpak.
Hybride en pragmatisch
“Humor is het geheime ingrediënt voor succesvolle campagnes, en bij Uncle Bill nemen we humor uiterst serieus,” zegt oprichter Mart Vlutters. Met meer dan tien jaar brand- en marketing- ervaring bij A-merken zoals Grolsch, Asahi Super Dry, Getir en Gorillas, zag Mart daarnaast dat traditionele agency-klantmodellen vaak niet meer voldoen aan de huidige behoeften van merken en marketeers. “Merken hebben tegenwoordig vaak in-house creatieve teams, wat vraagt om een hybride en pragmatische samenwerking. Toen ik aan klantzijde werkte, zei ik altijd dat ik het anders zou aanpakken. En nu is het tijd om dat waar te maken.”
Uncle en tante
Uncle Bill wordt ondersteund door de productie-expertise van productiehuis Tante Tini. Een samenwerking die klanten meer mogelijkheden, expertise en creativiteit biedt. “De oprichting van Uncle Bill voelde als een logische stap,” vertelt Niek Mulder, oprichter van Tante Tini. “Bij Tante Tini kregen we vanuit klanten steeds vaker de vraag om meer op te pakken dan alleen film. Uncle Bill stelt ons in staat om ons nog meer op filmproducties te blijven richten omdat Mart de dagelijkse leiding van Uncle Bill op zich neemt en ik mij focus op de groei van Tante Tini.”
Duidelijke signatuur
Uncle Bill heeft de afgelopen maanden onder andere samengewerkt met merken als Peaks, Woolsocks, ABN AMRO, Kao en Yoni. Het bureau richt zich op full-service creatieve oplossingen, variërend van merkpositionering en branding vraagstukken tot aan social content en 360-campagnes, waarbij fun en positiviteit de duidelijke signature van Uncle Bill zal zijn.