Studio Piraat en campagnebureau Meute starten petitie PeilingPauze

Studio Piraat en campagnebureau Meute starten petitie PeilingPauze

27-05-2024 (15:28) - Bureaus

De laatste weken van de vorige Tweede Kamerverkiezingen werden gedomineerd door nieuws over peilingen. Dit zorgde ervoor dat er te weinig tijd en aandacht was voor de inhoud, de kandidaten of standpunten. Op 6 juni gaan we weer naar de stembus, dit keer voor de Europese verkiezingen. Daarom zijn campagnebureau Meute en Studio Piraat gestart met de petitie PeilingPauze.

Rondom verkiezingen is er veel te volgen: talkshows, debatten, nieuws. En peilingen. Heel veel peilingen. Marije Brinkhorst (campagnestrateeg bij Meute): ‘Peilingen zijn niet slecht. Ze geven ons belangrijke informatie over kiezers en politiek. Maar we willen niet dat peilingen dominant worden bij het bepalen van onze stem. Want als peilingen de media domineren, is er minder tijd om te praten over standpunten en plannen. En dat is juist met verkiezingen zoals die voor het Europees Parlement nog belangrijker, omdat de kennis over het Europees Parlement lager ligt dan over bijvoorbeeld de Tweede Kamer.’

Invloed van peilingen

De vorige verkiezingen hebben laten zien: peilingen bepalen uitslagen. Uit wetenschappelijk onderzoek weten we dat aandacht voor peilingen ervoor zorgt dat kiezers anders stemmen. We willen bij de stijgers horen en niet bij de dalers. Onderzoekers noemen dat het bandwagoneffect: mensen willen zich achter de 'winnaar' scharen.

Jasper Vink (Studio Piraat): ‘Stemmen is ontzettend belangrijk. Je maakt een keuze voor de toekomst van Nederland, voor je gezin, van de mensen om je heen en voor jezelf. Door de aandacht op de peilingen is er veel minder aandacht voor de inhoud, voor de wezenlijke verschillen tussen de diverse partijen en haar programma’s. Bij belangrijke keuzes in je leven, zoals je partner, een nieuwe woning of studie neem je ruim de tijd om tot een goede beslissing te komen. Jouw stem verdient dit ook.’

Onderteken de petitie op PeilingPauze.nl
 


Media

Marketing

Economisch