Den Bosch lanceert nieuwe toeristische campagne ‘Kom niet naar Den Bosch’
Afgelopen woensdag heeft citymarketingorganisatie Den Bosch Partners een nieuwe toeristische campagne gelanceerd: 'Kom niet naar Den Bosch, daar is het altijd feest’.
Met deze ludieke campagne wil de organisatie breken met de standaard toeristische promotiefilms om meerdaagse bezoekers naar de stad te trekken.
In 2023 heeft Den Bosch Partners een nieuwe merkstrategie en visuele identiteit voor Den Bosch ontwikkeld en gelanceerd. De merkstrategie wordt samengevat in het motto ‘Zin in Den Bosch’ wat onder andere staat voor de levenslust en de verbeeldingskracht van de bourgondische Brabantse hoofdstad. Met een visuele stijl geïnspireerd op de emblemen cultuur van het Oeteldonkse carnaval was het merkfundament voor de toekomst gelegd.
Met onderzoeksbureau Glocalities is begin dit jaar uitgebreid onderzoek gedaan naar de bekendheid van Den Bosch onder Nederlanders die weleens een binnenlandse stedentrip boeken. Dat gecombineerd met de resultaten uit de Brabantse merkmonitor leverde de inzichten op voor de nieuwe toeristische merkcampagne.
Den Bosch Partners-directeur Mark de Greeff: “alle inzichten leiden tot dezelfde conclusie: iedereen vindt Den Bosch een superleuke stad om te bezoeken. Maar helaas verliezen we bezoekers aan andere steden op spontane bekendheid. Met een nieuwe langjarige merkcampagne willen we daar verandering in brengen”.
Creatief bureau Fama Volat uit Den Bosch werd in de armen genomen voor de ontwikkeling van een prikkelend concept. De kern van de briefing was om een campagne te ontwikkelen die met een flinke dosis humor en voldoende zelfspot de stad in de spotlight zet voor meerdaagse bezoekers. Daarbij wilde de organisatie trouw blijven aan herkenbare Bossche iconen, maar breken met de standaard toeristische promotievideo's.
Levi Sars (Fama Volat): “om gedrag te beïnvloeden is meer nodig dan een mooie beeldenshow. Zie hier een boodschap die opvalt, een glimlach op het gezicht tovert, in tone of voice is vanuit de Bosschenaar en aanzet tot nadenken.”
De ontwikkeling van de campagne liep tegelijkertijd met de ontwikkeling van een nieuwe toeristische visie voor Den Bosch. Veel relevante thema’s als toeristische druk, spreiding van bezoekers en duurzaam toeristisch gedrag zijn besproken en waar kon als input of als knipoog meegenomen in het concept.
Het resultaat is de campagne 'Kom niet naar Den Bosch, daar is het altijd feest’. Een humoristische ‘behind the scenes’ video als promotiefilm. Fotografie- en videobureau This is Us, eveneens uit Den Bosch, ontwikkelde het script en tekende voor de gehele productie.
Als hoofdrolspelers werden Tim Haars en Frank Ikink gecast. Haars is Bosschenaar en bekend van hitseries New Kids en Undercover.
De komende weken draait de campagne een eerste testflight. Met de media afdeling van Fama Volat is een gedetailleerd mediaplan gemaakt waarin wordt ingezet op social advertising en in-stream advertising op Videoland en HBO. Halverwege de campagne wordt dat aangevuld met digital out of home, in voor Den Bosch concurrerende steden.
Den Bosch Partners wil deze campagne langjarig inzetten. Bij een eerste succesvolle flight kan het campagneconcept verder uitgebreid worden met nieuwe content.