Diabetesorganisaties bundelen krachten voor bredere bewustwording
In Nederland hebben ongeveer 1,2 miljoen mensen diabetes. Toch is er bij de gemiddelde Nederlander nog relatief weinig bekend over de verregaande gevolgen in het dagelijks leven van mensen die er continu mee moeten leven. Daarom lanceren Diabetes+, Diabetesvereniging Nederland en Dexcom de campagne ‘24/7 Diabetes’ om aandacht te vragen en meer begrip te creëren voor de ziekte en de impact ervan.
De campagne kwam tot stand met de hulp van mensen met diabetes, artsen en andere deskundigen uit het vakgebied. Vijf mensen met diabetes staan centraal in de campagne.
Sebastiaan Kam (29) uit Den Haag is een van de gezichten uit de campagne: “Toen ik de diagnose diabetes kreeg, was er geen rolmodel om me aan op te trekken. Dat heb ik enorm gemist terwijl ik leerde omgaan met deze ziekte. Daarom zet ik me nu in als ambassadeur, om anderen te helpen en het gat op te vullen dat ik zelf heb ervaren. De tekst bij mijn beeld in de campagne, ‘twee fulltime jobs’, raakt precies de kern. Ik vind het tof dat meerdere partijen samenwerken om meer bekendheid rondom diabetes te creëren. Ik ben trots om hier deel van uit te maken."
De campagne bestaat uit de website 24-7diabetes.nl waar diabetesverhalen worden uitgelicht, (online) advertenties, verhalen op social media en een fysieke experience waarmee mensen kunnen ervaren wat het inhoudt om te leven met diabetes. Deelnemers ervaren de keuzes die mensen met diabetes op een dag moeten maken en de uitdagingen waarmee zij te maken krijgen.
De campagne is een initiatief van Dexcom. Al lange tijd werkt de pionier en marktleider in technologie aan meer bekendheid voor diabetes om de innovatieve technologie van continue glucosemonitoring toegankelijk te maken voor een zo breed mogelijke groep mensen.