Johma onthult ware verhaal achter oorsprong in nieuwe commercial
Waar komt de naam Johma vandaan? Dat is te zien in de nieuwste commercial van het geliefde salademerk 'oet Twente', die vanaf maandag 2 september wordt uitgezonden.
Kinderen van oprichters Johan en Gerrie, Frank en Marian Schreur, hebben speciaal voor deze commercial het verhaal over het ontstaan van het salademerk verteld. Daar was namelijk lange tijd onduidelijkheid over. Zo staat er zelfs bij de Nederlandse versie van het spel Trivial Pursuit, Triviant, een fout in het antwoord op de vraag ‘Waar komt de naam Johma vandaan?’.
Frank Schreur, legt uit hoe het zit. "JOH komt natuurlijk van de naam van mijn vader Johan. MA komt echter niet, zoals in Triviant beweerd wordt, van een oprichter Martin. MA komt van Martinus, een veel voorkomende naam binnen ons gezin, en ook mijn tweede doopnaam. En mijn moeder heet dus ook geen Marie zoals vaak beweerd wordt."
Noaberschap
In de commercial zien we ook hoe belangrijk ‘noaberschap’ is voor Johma. Al vanaf het ontstaan van Johma is de lokale gemeenschap heel belangrijk. Dat geldt zowel voor de manier waarop alle collega's onderling voor elkaar ‘zorgen’ als voor de inwoners en bedrijven in Losser.
Brandmanager bij Johma, Evelien Siebers, legt uit: “Johma is diepgeworteld in de waarden van de Twentse cultuur en de familiegeschiedenis van onze oprichters. Hard werken, eerlijkheid en gemeenschapszin vormen nog steeds de basis van alles wat Johma doet. Het is bijzonder om nu, zoveel jaren later, dit authentieke verhaal met de rest van Nederland te mogen delen en de trots op onze oorsprong te laten zien."
Credits:
Verantwoordelijk bij Johma:
Erik Bras, Karin Bronsvoort en Evelien Siebers
Bureau: Alfred
Productie: freddy
Regie: Michiel ten Horn
Edit: Pim van der Pas
Postproductie: Ton Habraken
Grading: Crabsalad