Kansspelautoriteit lanceert tweede fase van gokstop-campagne

Kansspelautoriteit lanceert tweede fase van gokstop-campagne

18-08-2025 (10:13) - Campagnes

De gokstop-campagne van de Kansspelautoriteit lanceert de tweede fase met een digitale strategie bestaande uit nieuwe online video’s, social assets en testimonials. Persoonlijke verhalen van ‘gokstoppers’, zoals van ex-gokverslaafde Dave van der Schaaf, geven de campagne een diepere emotionele lading. Hij overwon een veertien jaar durende gokverslaving en koos voor een gokstop van 99 jaar. Creatief bureau FCB Amsterdam ontwikkelde de vervolgcampagne.

De gokstop-campagne van de Kansspelautoriteit droeg eraan bij dat inmiddels meer dan 100.000 Nederlanders zich hebben geregistreerd in het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen. Wekelijks kiezen tussen de 300 en 500 mensen voor dit zelfopgelegde gokverbod, van wie de helft jonger is dan 32 jaar.

"Dat de teller inmiddels de grens van 100.000 ‘gokstoppers’ heeft overschreden, vormt een ambivalente mijlpaal", zegt Franklin Neuteboom, Senior Communicatieadviseur bij Kansspelautoriteit. "Het benadrukt de omvang van gokverslaving. En tegelijk bewijst het dat juist steeds meer mensen met een gokprobleem dit middel weten te vinden en zo zichzelf actief in bescherming nemen en de regie weer terugpakken."

AI-panel van probleemgokkers

In zowel de eerste als de huidige fase zet FCB Amsterdam AI in. Zo vergroot het bureau het begrip van én de grip op een doelgroep die vaak onzichtbaar en ongrijpbaar is. Het gaat om mensen met een gokprobleem en mensen die daarop een risico lopen en die doorgaans niet ontvankelijk zijn voor communicatie.

Dennis van Aalst, Strategy Lead van FCB Amsterdam, legt uit: "Door niet alleen onze eigen HI, human intelligence, in te zetten, maar ook door met AI een panel van mensen met een gokprobleem te creëren als klankbord, starten we een dialoog die tot nu toe niet bestond. Zo hebben we inzicht gekregen in hoe we zelfs de meest onzichtbare mensen met een gokprobleem kunnen bereiken, betrekken en in beweging brengen.”

Gedragsverandering

Deze campagne maakt onderdeel uit van een always-on strategie. Met Demand Gen als belangrijke tool die signalen van de doelgroep opvangt en gebruikers identificeert op basis van relevant onlinegedrag, of ze nu incidenteel dan wel actief gokken of zelfs informatie zoeken over hulp. Met social media en gerichte campagnes op Google, YouTube, Meta en Snapchat bereikt de campagne de doelgroep rechtstreeks en stimuleert zij gedragsverandering. Zo maken mensen van het leven weer hun lievelingsspel. Met de boodschap ‘Pak je leven weer op, neem een gokstop’.

Eerdere online video’s en de bijbehorende social assets zoomden elk in op een ander ‘moment van kracht’: familie, sport en hobby. De nieuwe online video richt zich op de sociale omgeving. Een testimonial en animatie zorgen voor verdere verdieping van de boodschap.

"De aanpak voor Kansspelautoriteit komt voort uit onze mentaliteit: boundless in business. Door de combinatie van menselijke nieuwsgierigheid, creativiteit en AI komen we tot oplossingen die verder gaan dan het gangbare. Door diepgaand te luisteren en behoeften echt te begrijpen, realiseren we met creativiteit daadwerkelijke impact”, aldus FCB Amsterdam-CEO Jos Vis.

Credits

Kansspelautoriteit
Hoofd Communicatie & Strategie: Claudia Goossen
Senior Communicatieadviseur: Franklin Neuteboom

FCB Amsterdam
Account Director: Fabienne Molleman
Strategy Lead: Dennis van Aalst
Strategist: Sam van Groesen
CCO: Massimo van der Plas
Art Director: Menno Blaauw
Copywriter: Leonhard Uijlenbroek
Edit: Ro Smit & Mauro Farnese
Studio: Laurie Weidema & Ilse van der Pol

Productie
Director/D.O.P.: Kevin Kimman
Producer: Esmee Ooms
Gaffer: Arjen Seykens
Make-up/Styling: Sjors Mercx
Casting: Moederannecasting
Editor: Kevin Kimman
Colorist: Vanneau Colorist
Sounddesign: Maurits Verwoerd