Karwei en Homebass knappen samen daklozenopvang op

22-12-2022 (10:07) - Campagnes

Opvangtehuizen zijn vaak in slechte staat. Daarom slaat Karwei de handen ineen met Stichting Homebass, een groep enthousiastelingen uit de evenementenbranche die zich op vrijwillige basis inzet voor dak- en thuislozen. Ook is er een winactie opgezet om gebouwen te nomineren.

Frisse plek

De bouwmarkt en de stichting hebben eerder samen onder andere de opvangtehuizen AMOC, Oud-West en De Kloof in Amsterdam onder handen genomen. Nu was het tijd voor een volledige make-over van daklozenopvang de NuNN in Nijmegen, die al ruim 20 jaar bestaat. In een paar dagen toverden ze samen met een grote groep vrijwilligers het oude en vervallen pand om naar een fijne, kleurrijke en frisse plek waar mensen zich thuis voelen. Het resultaat is te zien in de driedelige videoserie ‘The Make-Over That Matters’. Op de landingspagina van het project zijn de eerste twee video’s en meer informatie over het project te vinden.

'thuis’ ervaren

Lisa-Marie Klap, Brand & PR-manager bij Karwei: “Wij vinden bij Karwei dat iedereen een fijn thuis verdient. In deze koude maanden vinden we het nog eens extra belangrijk om te denken aan diegenen die geen warm en sfeervol huis hebben. Als je zonder dak of thuis moet overleven is een inloophuis vaak de enige plek waar je je weer even mens kan voelen. Helaas kunnen veel inloophuizen wel een opknapper gebruiken. Met Karwei proberen we een handje te helpen om het leven in de opvangcentra aangenamer te maken. Met Homebass wilden we de NuNN een leefbaardere plek maken en hun bezoekers het gevoel van ‘thuis’ laten ervaren, al is dat maar voor even.”

Nederlanders inspireren

Stefan Beek, oprichter van Stichting Homebass: “Onze achtergrond ligt in de house- en technoscene. We willen het saamhorige gevoel van het nachtleven overbrengen op de dag. Soms moeten we wat beter voor elkaar zorgen, vooral voor de meest kwetsbaren in onze samenleving.

We zijn ontzettend blij met de samenwerking met Karwei, want we delen een missie: om nog meer Nederlanders te inspireren om de handen uit de mouwen te steken voor een ander. Een fijne plek is belangrijk voor iedereen, en iedereen kan klussen. Dus jij kunt ook bijdragen aan een fijnere plek voor een ander. Dat kan een daklozenopvang zijn, maar ook een verzorgingshuis, een AZC of gewoon een huis.”

Nomineer een locatie

Omdat er zoveel plekken zijn die een make-over kunnen gebruiken, lanceert Karwei een winactie waarbij je een persoon of locatie (zoals een stichting of club) kunt nomineren voor een opknapper. Ga hiervoor naar de Facebook- of Instagrampagina van Karwei en klik op de highlight #makeover. Laat in de reactie weten wie er volgens jou kans moet maken en waarom. Uit alle reacties kiest Karwei 10 winnaars van 400,- shoptegoed om te gebruiken voor een make-over.