Lay's eindigt nationale discussie

27-03-2023 (14:06) - Campagnes

Lay’s is in twee parallel lopende campagnes voor nieuwe smaken op zoek gegaan naar de nationale trots van de Belgen en Nederlanders. De Belgische gelegenheidssmaken kregen een stripverhaal-makeover, in Nederland werd de strijd tussen ‘patatje’ en ‘frietje’ beslecht voor de nieuwkomer ‘hieperdepieper’.

In samenwerking met partners Brussels Ketjep in België en Wijko en Remia in Nederland werden er vier smaken gelanceerd met de overkoepelende naam Lay’s Iconic Local Flavours: Lay’s Frites Mayo en Lay’s Frietjes Andalouse in België, en Lay’s Hieperdepiepers Mayo en Lay’s Hieperdepiepers Satésaus in Nederland.

Einde aan discussie 

Voor de tweede keer, na de Lay’s Iconic Restaurant Flavours-campagne, schakelde Lay’s het publiek in voor de verpakking en naamgeving. Lay’s daagde Nederlanders uit om een verenigende naam te verzinnen die een einde maakt aan de 'friet' of 'patat' discussie. Lay’s wapende de twee kampen met de smaken Lay’s Patatje Mayo en Lay’s Frietje Satésaus in samenwerking met Remia en Wijko. Met een opvallend aantal inzendingen voor Lay’s Hieperdepiepers als nieuwe naam krijgen de twee smaken dezelfde noemer.

Campagne

Voor beide campagnes werd een multi-gefaseerde 360°-strategie bedacht waarbij er werd gehint naar de samenwerking tussen Lay’s en Brussels Ketjep, Remia en Wijko. Onder meer televisie, digital, social, outdoor, influencers, PR en in-store marketing werden ingezet om de lancering, stemmen en inzenden van het publiek en reveal fases onder de aandacht te brengen. Met #BelgischerKanNiet en #GekraaktVoorAlleNederlandseSmaken werden de vier nieuwe smaken geïntroduceerd.

Credits Nederland & België

Klant: PepsiCo (Lay’s)
Creatief strategisch bureau: VMLY&R
Design verpakking (BE: key visual & stripverhaal i.s.m. illustrator Serge Siedlitz): PepsiCo Design & Innovation team
Influencerbureau: Oona Agency
PR-bureau: King George Agency
Mediabureau: Omnicom Media Group België & Nederland
Digitaal agentschap: Cheetah Digital