McDonald’s stimuleert lezen tijdens Kinderboekenweek
McDonald’s bundelt de krachten met Stichting CPNB en biedt tijdens de Kinderboekenweek van 2 tot 13 oktober een boekje aan in ieder Happy Meal. Het boekje wordt aangeboden om het belang van (voor)lezen onder de aandacht te brengen. Daarnaast zijn in ieder restaurant speciale placemats met leuke boekentips te vinden.
CPNB en MCDonalds proberen met deze actie kinderen en ouders te stimuleren meer te lezen en het plezier van lezen te (her)ontdekken. In het internationale leesvaardigheidsonderzoek PIRLS komt naar voren dat leesprestaties van basisscholieren tussen 2016 en 2021 significant zijn gedaald. Verder blijkt dat Nederlandse basisscholieren in vergelijking met kinderen uit 56 andere landen het minste plezier hebben in lezen*. Stichting CPNB is daarom blij dat er dankzij deze samenwerking veel nieuwe en bestaande lezers worden bereikt en worden gestimuleerd te gaan lezen.
Belangrijk om bij te dragen aan het stimuleren van lezen
Dolly van den Akker, Impact Director bij McDonald’s Nederland: “Dit jaar geven we voor het eerst tijdens de gehele Kinderboekenweek zowel het klassieke speeltje als een leesboekje mee in het Happy Meal. Lezen prikkelt de fantasie, neemt je mee naar bijzondere plekken en is goed voor de ontwikkeling. Een gegeven waar McDonald’s graag samen met CPNB aan bijdraagt.”
McDonald’s hoopt op deze manier een actieve bijdrage te leveren in het structureel stimuleren van lezen. Via het Happy Meal heeft McDonalds sinds 2019 al meer dan 4,5 miljoen boekjes aan haar gasten mogen uitreiken.
*Bron: PIRLS-onderzoek