Museumvereniging en KesselsKramer lanceren campagne voor Museumweek

21-03-2023 (13:13) - Campagnes

In aanloop naar de Museumweek lanceren Museumvereniging en KesselsKramer een opvallende actie voor Museumkaarthouders én mensen zonder kaart: van 1 tot en met 7 april 2023 kun je naar het museum met de Museumkaart van een ander. Voor één week laten musea het persoonsgebonden karakter van de kaart los, om meer mensen te stimuleren vaker naar musea te gaan.

De Museumkaart geeft 1.4 miljoen kaarthouders het hele jaar door toegang tot meer dan 450 musea. Tijdens de Nationale Museumweek wil de Museumvereniging zoveel mogelijk nieuwe mensen de voordelen van een Museumkaart laten ervaren. Daarom kijken musea die week niet naar de foto op je kaart, en kun je met de kaart van een ander naar het museum. De activatie is laagdrempelig, net zoals het hogere doel erachter:

“Dit is de eerste stap binnen onze lange-termijn visie waarin we de drempel voor museumbezoek willen verlagen zodat iedereen de mogelijkheid krijgt om naar het museum te gaan", zegt Martin de Rooij, Hoofd Marketing en Communicatie van de Museumvereniging.

Pasfoto-personen

In de campagne worden Museumkaarthouders met hun pasfoto gemixt met nog-niet-kaarthouders. De contrastrijke combinaties die dit oplevert, sporen kaarthouders aan om hun kaart te delen met iemand die nog niet zo vaak naar het museum gaat –– van vriend tot collega tot buurvrouw. Mensen zonder kaart worden op hun beurt uitgenodigd om er een te lenen van een ander. Zo ontstaat er een interactie over het gemak en de voordelen van de Museumkaart.

Maartje Slijpen, Associate Creative Director bij KesselsKramer: “Deze campagne is de start van een nieuwe samenwerking tussen Museumvereniging en KesselsKramer. Door letterlijk allerlei mensen met elkaar te mixen laten we zien dat de Museumkaart voor een nog bredere groep interessant is.”

Over Museumvereniging

De Museumvereniging helpt musea een blijvende binding mogelijk te maken van álle inwoners van ons land met museale collecties. Dit doen ze door draagvlak te creëren bij publiek en politiek en door de kwaliteit van de sector als geheel te verhogen. Daarbij stellen ze – als brancheorganisatie van ruim 450 musea in Nederland – altijd het publieke belang van musea voorop.

Credits

Opdrachtgever: Museumvereniging
Bureau: KesselsKramer
Fotografie: Eva Roefs
DOP & Edit: Karim Jobe
Producer: Ava Rijken
Fotografie assistent: Marit Talens
Assistent camera: Rosa Klamer
Casting: GEM Faces
Styling: Ogènda ter Haar
Make-up en haar: Carmen Kesselaar
Grading: Yori van Gerven
Animaties: Jurriaan de Groot
Sound-design: REC Sound
Voice-over: Quincy Fung-Loy 

MuseumWeek online video from KesselsKramer on Vimeo.