Nieuwe campagne biedt jongeren hulp bij betalingsproblemen
59% van de jongeren kampt met geldstress en betalingsproblemen onder jongeren tussen de 18 en 27 jaar nemen toe. Geldfit is partner van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en biedt advies en hulp aan mensen met geldzorgen, ook via WhatsApp. De nieuwe campagne van Havas Lemz voor Geldfit, in opdracht van het ministerie, moet ervoor zorgen dat jongeren die hulp ook aangrijpen.?
Ruim de helft van de jongeren geeft aan weleens een onbetaalde rekening of een betalingsachterstand te hebben (bron: ministerie van SZW en Geldfit). En als jongeren in de schulden komen stapelen deze zich vaak snel op. Hoe eerder geldzorgen bij jongeren worden aangepakt, hoe beter ze zijn op te lossen.?Maar hoe bereik je hen en hoe zorg je dat ze op tijd hulp zoeken??
Jannes Boon, strateeg bij Havas Lemz: “Geldzorgen en schulden zijn woorden die niet resoneren onder jongeren. Ze ervaren het vaak anders, ze zitten ‘even krap bij kas’. Maar stress over geld herkennen ze wél. Dat, en het gegeven dat jongeren direct aangesproken willen worden, willen weten wat ze ergens aan hebben en er meteen wat mee kunnen, vormt de basis van de nieuwe campagne voor Geldfit. In de campagne koppelen we herkenbare ‘geldstress-momenten’ gelijk aan de advies-app van Geldfit. Anders ben je ze alweer kwijt.”??
Geldstress centraal?
Harrolf Staal en Tom Hoefnagels, creatief duo bij Havas Lemz: “Jongeren doen ongeveer alles met hun smartphone. Dus hebben we een online-campagne ontwikkeld met herkenbare momenten, zo realistisch mogelijk, waarin jongeren schrikken van een melding op hun telefoon. Ze krijgen bijvoorbeeld een tikkie, of een pushbericht van de bank dat de betaling van hun zorgverzekering geweigerd is. Geldstress dus. In de campagne koppelen we dit direct aan een duidelijke actie: appen met Geldfit.”
Inzet op social media
De online-campagne wordt ingezet op Instagram, YouTube en Facebook en bestaat uit drie 10-secondenfilmpjes met een WhatsApp-knop die linkt naar de website van Geldfit, waarna je direct met iemand van Geldfit kunt appen.
Over de campagne
‘Geldstress’ is een initiatief van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in samenwerking met Geldfit. De campagne richt zich op jongeren tussen de 18 en 27 jaar en informeert hen over de gratis hulpmogelijkheden die er zijn via Geldfit. Doel van de campagne is jongeren met beginnende schulden te stimuleren om hulp te zoeken als ze geldstress ervaren, zodat hun betaalachterstanden niet problematisch worden.
Credits
Verantwoordelijk bij klant: senior communicatieadviseur Meike Skolnik (ministerie van SZW); teammanager communicatie Marijn Op ’t Land (Geldfit).
Bureau: Havas Lemz
Gedragsbureau: Duwtje
Agency Producer: Havas Rise
Media: Initiative
PR: exPRtease
Productiepartij: MODU
Regie: Joy Heistee
Executive Producer: Emeline Visser-Bakker & Rogier Sol / producer: Mick Brand
DOP: Youp Kruijsdijk
Offline & Online edit: Ishan Qureshi
Geluidsstudio: Soundcircus
Voice-over: Chiem Vreeken