Nieuwe campagne van Dawn moet het Amsterdamse Bostheater redden van de kap

Nieuwe campagne van Dawn moet het Amsterdamse Bostheater redden van de kap

16-10-2024 (11:39) - Campagnes

Er dreigt een kaalslag in het culturele landschap. Door het korten op subsidies zal het Amsterdamse Bostheater, zoals vele andere gezelschappen en podia, ermee moeten kappen. Om dat te voorkomen werd samen met creatief en strategisch bureau Dawn een campagne gelanceerd in de vorm van een noodkreet: Kap Het Bostheater Niet.

Het Amsterdamse Bostheater is een unieke plek. Je kan er theater, muziek, talks en nog veel meer ervaren onder de sterren, in het bos op steenworp afstand van Amsterdam. De magische locatie, gepaard met toegankelijke prijzen en een brede programmering, leverde hen dan ook een positieve beoordeling op van het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Geld om de subsidie uit te reiken is er niet – een veel voorkomend probleem in de culturele sector. Het openluchttheater landde onder de zaaglijn. Maar er is hoop. Het Bostheater, dat in 2025 haar 40-jarig bestaan zou vieren, kan nog gered worden met subsidie van de gemeente Amsterdam.

Stop met Kappen

Om aandacht te vragen voor hun redding heeft het Amsterdamse Bostheater samen met Dawn een campagne gelanceerd rondom één simpele boodschap: Kap het Bostheater Niet. De slogan wordt onder de aandacht gebracht in drie tinten groen en een op hout geïnspireerde letter. Naast de hoofdslogan bestaat de campagne uit andere kap-uitingen, zoals ‘40 jaar cultuur kap je niet zomaar’ en een ‘Kappen Nou’ social-activatie.

Brenda Waegemaekers, Creative Director bij Dawn: “Met beperkte tijd en middelen heb je maar één optie: opvallen. Gelukkig is een noodsituatie een vruchtbare bodem voor creativiteit. Voor een culturele plek die met uitsterven bedreigd wordt, komen wij meteen in actie. Nu de gemeente nog.”

De campagne kan in het wild gespot worden in Amsterdam en omstreken. Op sociale media kunnen mensen persoonlijk actie voeren en op de website (bostheater.nl) is een speciale actiepagina in het leven geroepen waar mensen in een reactie kunnen delen waarom het Bostheater moet blijven. Er zijn inmiddels meer dan 4700 reacties achtergelaten en de teller tikt door.

Ingejan Ligthart Schenk, directeur Amsterdamse Bostheater: “Dawn heeft ons enorm geholpen door met een aansprekende campagne en een heldere slogan het belang van het Amsterdamse Bostheater zichtbaar te maken. Het publiek heeft zich massaal achter deze campagne geschaard. Nu is het aan de politiek om te zorgen dat dé plek waar cultuur en natuur samenkomt niet verdwijnt”.