Onderzoek Slachtofferhulp: 1 op de 4 jongeren maakt misdrijf of verkeersongeval mee

Onderzoek Slachtofferhulp: 1 op de 4 jongeren maakt misdrijf of verkeersongeval mee

05-06-2024 (12:15) - Campagnes

Jongeren maken vaak een heftige gebeurtenis zoals uitgaansgeweld, online fraude of een aanranding mee. Uit een recent onderzoek blijkt dat 1 op de 4 jongeren een heftige gebeurtenis heeft meegemaakt. Het gaat in totaal om ongeveer 450.000 jongeren. Verkeersongevallen, geweld, fraude en oplichting komen het meest voor, zo blijkt uit het onderzoek onder ruim 1100 jongeren (16-24 jaar), in opdracht van Slachtofferhulp Nederland.

Van alle leeftijdsgroepen krijgen jongeren het meest te maken met zowel traditionele áls online criminaliteit. Na het meemaken van ingrijpende gebeurtenissen ervaren jongeren vaker dan ouderen een gevoel van onveiligheid, angstklachten en paniekaanvallen. Toch maken de meeste jongeren (7 op de 10) geen melding van een ingrijpende gebeurtenis bij de politie of een hulpinstantie, zo bleek al eerder uit onderzoek van Slachtofferhulp Nederland. Jongeren melden weinig omdat ze ‘denken dat het niet helpt’ of vanwege ‘schuld en schaamte’. Bovendien willen veel jongeren niet ‘als slachtoffer gezien worden’.

Drempel verlagen

Projectleider jongeren Bo Speich: “We willen de drempel voor jongeren om hulp te zoeken, verlagen. Jongeren vragen echt om een andere wijze van benaderen en andere vormen van ondersteuning, hier hebben wij ons aanbod op aangepast. We hebben speciaal voor jongeren een platform ontwikkeld met informatie en ervaringsverhalen. Daarnaast zetten we sociale media (TikTok, Youtube, Instagram) in om jongeren beter te bereiken en zullen we zichtbaar zijn rondom scholen.”

De jongeren die wél hulp zoeken, doen dat zodat ze beter kunnen omgaan met de emotionele gevolgen. Ook geven jongeren aan graag ondersteuning te krijgen bij het doen van aangifte, het strafproces en een schadevergoeding.

Campagne ‘Littekeningen’

Om jongeren te ondersteunen start Slachtofferhulp Nederland de campagne ´Littekeningen´. Slachtofferhulp maakt voor deze campagne gebruik van influencers om jongeren te bereiken. De influencers laten een speciaal vormgegeven symbool zien om zo het gesprek te starten over wat hen is overkomen én het feit dat zij hulp hebben gekregen bij de verwerking ervan. Een aantal influencers (oa Iris Amber, King Faisel en Arbee) laat het symbool tatoeëren, anderen verwijzen er naar op een andere manier.

Slachtofferhulp biedt op verschillende manieren hulp aan jongeren. Zo is er een speciaal jongerenplatform dat jongeren toegang biedt tot informatie en ervaringsverhalen, zowel in tekstvorm als via videocontent. Door gebruik te maken van WhatsApp en chatfuncties, wordt de drempel voor jongeren om hulp te zoeken verlaagd. Het platform faciliteert lotgenotencontact, waardoor jongeren hun verhaal anoniem kunnen delen met leeftijdsgenoten die vergelijkbare ervaringen hebben. Daarnaast biedt het een luisterend oor en uitleg over het verwerkingsproces, evenals praktische tips, zoals hoe geld terug te krijgen na online fraude. Juridische ondersteuning is ook beschikbaar, met hulp bij aangiftes, het vragen van schadevergoeding en bijstand tijdens zittingen.