Publieke organisaties en Roorda lanceren campagne over intellectueel eigendom

Publieke organisaties en Roorda lanceren campagne over intellectueel eigendom

22-09-2025 (15:45) - Campagnes

Vijf publieke organisaties uit België en Nederland lanceren een nieuw platform om ondernemers bewust te maken van de waarde van intellectueel eigendom. Roorda Reclamebureau ontwikkelde de campagne, vernieuwde de website en huisstijl.

Veel ondernemers denken pas aan intellectueel eigendom wanneer het eigenlijk al te laat is. Hun idee blijkt dan al gekopieerd of een naam blijkt al bezet te zijn. Ondernemers die het goed willen regelen vinden lastig hun weg in het woud van octrooien, merkrechten en intellectueel eigendom.

Het platform create-protect-benefit.com wil daar verandering in brengen door ondernemers op het juiste moment van de juiste informatie te voorzien. Op het platform vinden ondernemers informatie, herkenbare en inspirerende verhalen van andere succesvolle ondernemers en praktische tips die aansluiten bij hun kennisniveau en behoefte.

Verhalen over ondernemers

Joeri Jansen (Creatief directeur Roorda): "Ondernemers zijn vaak ontzettend goed in wat ze doen maar vergeten in hun enthousiasme vaak hun werk goed te beschermen. Door ondernemers op een impactvolle en niet-juridische manier aan te spreken, willen we intellectueel eigendom een urgent en vanzelfsprekend onderdeel van ondernemen maken. In gesprekken met succesvolle ondernemers hoorden we bijvoorbeeld hoe een octrooiaanvraag hielp om meer investeerders aan te trekken. Meer van deze verhalen vind je op het platform."

Starters en groeiers

De campagne richt zich op startende en groeiende ondernemers in België en Nederland, van creatieve zelfstandigen tot innovatieve start-ups en dienstverleners. Ze hebben vaak geen of weinig ervaring en zitten met vragen als: Hoe zorg ik dat mijn idee goed beschermd is? Hoe kom ik geloofwaardig over bij investeerders? Hoe bouw ik veilige, betrouwbare samenwerkingen op?

Yves Hoffmann, Deputy Director General bij BOIP en voorzitter van de CPB Stuurgroep: "Met Create, Protect & Benefit willen we het bewustzijn over intellectueel eigendom vergroten onder ondernemers die meestal weinig tot niets van het onderwerp af weten en die de weg naar officiële instanties meestal niet vanzelf vinden. We willen hen op een manier aanspreken die écht aankomt: met herkenbare situaties en simpele, praktische informatie.

Daarom kozen we voor Roorda. Hun reputatie op het gebied van effectieve, gedragsgerichte bewustwordingscampagnes maakte hen de juiste partner voor deze uitdaging. Roorda is professioneel, nauwkeurig en tegelijk pragmatisch. Wij ervaren de samenwerking echt als een partnerschap: betrokken, gericht op kwaliteit, en altijd met oog voor het budget en het doel."

Over CPB

Create, Protect & Benefit is een gezamenlijk initiatief van Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP), FOD Economie, Octrooicentrum Nederland, Vlaams Agentschap voor Innovatie en Ondernemen (VLAIO) en Wallonie Entreprendre.


Credits

Verantwoordelijk bij CPB: Eline van Elk, Sophie Reitsma en Yves Hoffmann
Bureau: Roorda Reclamebureau
Strategie: Bart de Vos (Tabula rasa)
Creatie: Joeri Jansen, Jette Rood, Robin van Schaik en Lian Willemse
Account: Lieke Joosten, Romee Witte en Merel van Buuren
Digital manager: Alex de Kok
Design & motion design: Jorn Slotboom, Myrthe van Duinen en Patrick Gamelkoorn
Website: JUST
Regisseur: Joeri Jansen
Productiehuis: Kaaps Film
Producer: Frank Borghstijn
Productie assistent: Marieke de Haan, Jarno Switsar en Ilias Renfurm
Producer/ opnameleider: Lisa Post
D.O.P.: Olaf Tijhuis
Gaffer: Jan Nelemans
Best Boy: Bence te Riele
Geluid: Dickenson Eekman
Offline montage: Karel Schepp
Sounddesign: Feike de Wit (SoundCircus)
Grading: Tom Lems
Audiobewerking: Klevr Sounddesign