Vredesorganisatie PAX herleeft met vernieuwd merk en krachtige campagne

Vredesorganisatie PAX herleeft met vernieuwd merk en krachtige campagne

30-10-2024 (16:02) - Campagnes

Voor PAX, de Nederlandse vredesorganisatie, is vrede belangrijker dan ooit. Met een vernieuwde merkidentiteit wil PAX laten zien dat vrede niet vanzelfsprekend is en dat iedereen kan bijdragen aan een vreedzame wereld. Het nieuwe merk wordt gelanceerd met een campagne, ontwikkeld door Dawn.

PAX richt zich niet alleen op internationale conflicten, maar ook op het versterken van democratie en vrede in Nederland. Vrede betekent meer dan alleen de afwezigheid van oorlog; het is een actief proces van rechtvaardigheid, steun en samenwerking. Zo werkt PAX samen met internationale partners, ondersteunt het gemeenschappen in conflictgebieden en komt het op voor gerechtigheid, zoals in de F-35-zaak tegen de Nederlandse staat.

Tessa Dekeukeleire, strateeg bij Dawn, zegt: "We zien dat steeds meer mensen zich uitspreken tegen onrecht, maar toch blijft het gevoel bestaan dat echte verandering uitblijft. Om daarop in te spelen, hebben we PAX neergezet als ‘de vakbond voor vrede’. Een organisatie die gelooft in de kracht van collectieve actie, gebaseerd op de overtuiging dat in iedereen een vredeswerker schuilt die op eigen manier kan bijdragen aan vrede."

Maak werk van vrede

De veelzijdigheid van vredeswerk vormt het uitgangspunt van de rebranding door strategisch creatief bureau Dawn. Dit is vertaald naar de nieuwe pay-off: ‘maak werk van vrede’. Het nieuwe merk omvat een totaalpakket van positionering en een vernieuwde visuele en verbale identiteit, waarmee PAX zich opnieuw presenteert als actieve en betrokken organisatie. Visueel behoudt het merk de iconische oranje kleur en de vredesduif. De campagne legt de nadruk op werkwoorden om te laten zien dat vrede een continu proces is: vrede doe je, eis je, bouw je en geef je.

"Met ons vernieuwde merk kunnen we de komende jaren weer trots onze verhalen vertellen en mensen aan ons binden,' aldus Nick van Bree, Hoofd Engagement bij PAX. 'Zo kan iedereen op zijn eigen manier bijdragen aan vrede: van doneren tot een petitie tekenen, en van demonstreren tot ons steunen op Instagram. En die steun is hard nodig, want ons vredeswerk is relevanter dan ooit."

De geïntegreerde campagne is zowel op straat als digitaal te zien. Ook de nieuwe website, ontwikkeld door Dawn, is sinds deze week live.