Longlist ontwerpwedstrijd Posters for the Planet bekend
Met vijftienhonderd inzendingen voor de ontwerpwedstrijd Posters for the Planet – die openstond voor ontwerpers, kunstenaars en iedereen met een goed idee voor een klimaatcampagne – lieten Nederlanders massaal van zich horen. De inzendingen zijn afgelopen week beoordeeld door een onafhankelijke vakjury. Zij selecteerden 31 posters voor de longlist die vandaag is gepubliceerd.
De bekendmaking van de tien beste inzendingen en prijsuitreiking van Posters for the Planet vindt plaats op 16 oktober in ARTIS - Groote Museum. Dit is tevens de start van de campagne en de opening van de tentoonstelling in het Groote Museum met een selectie van de ingezonden posters.
Een vakjury bestaande uit gedragswetenschapper en lector aan de Hogeschool van Amsterdam Reint Jan Renes; directeur Urgenda Marjan Minnesma; conservator Stedelijk Museum Amsterdam Thomas Castro; cartoonist Jip van den Toorn en Lian Heinhuis van de Turing Foundation, beoordeelde de posters, wat resulteerde in de longlist. Deze 31 ontwerpen zijn in de race voor geldprijzen, een plek in de reizende tentoonstelling langs een aantal Nederlandse musea en een mediacampagne met landelijke zichtbaarheid.
Niets doen is geen optie
De Turing Foundation, initiatiefnemer van de posterwedstrijd, s al twee decennia actief om een bijdrage te leveren aan een betere wereld en samenleving. “Bij de Turing Foundation zijn we sterk gemotiveerd om verschil te maken. Niets doen is geen optie. Deze ontwerpwedstrijd is juist nu belangrijk, omdat de strijd tegen klimaatverandering elke dag urgenter wordt. We willen dit agenderen vanuit wat leeft in de samenleving, en op een creatieve manier”, zegt Lian Heinhuis.
Bezorgd over klimaat
Uit cijfers van een onderzoek dat de Turing Foundation heeft laten uitvoeren, blijkt dat het overgrote deel van de Nederlanders zeer bezorgd is over de klimaatverandering. Tegelijkertijd zijn ze zich er niet altijd van bewust welke gedragsaanpassing het meest impact heeft. Posters for the Planet – a competition for a better world is mede gestart om mensen te helpen het verschil te maken tussen goede voornemens en daadwerkelijke verandering. De eerste fase bestond uit een open call waar iedereen met een goed idee aan kon deelnemen. De vraag was om een poster te ontwerpen met een duidelijke call to action. Nu de longlist bekend is, zal de jury op 16 oktober prijzen van € 1.000 tot € 10.000 uitreiken. Vervolgens wordt met de winnende ontwerpen een mediacampagne met landelijk bereik uitgerold. Alle 1500 inzendingen zijn te zien op postersfortheplanet.org.
ARTIS - Groote Museum start met tentoonstelling winnende ontwerpen
Naast de prijzen en een landelijke mediacampagne zijn de Posters for the Planet te zien in verschillende musea door het land. ARTIS - Groote Museum in Amsterdam trapt deze reeks af met een tentoonstelling met de winnende ontwerpen. Het is de uitgelezen plek om te starten, bezoekers ontdekken er hoe de mens onderdeel is van natuur. De tentoonstelling zal vervolgens doorreizen naar het Design Museum in Den Bosch, Rijksmuseum Twenthe in Enschede, Wereldmuseum in Amsterdam en het Bonnefanten museum in Maastricht.
Poster for the Planet is van 17 oktober t/m 3 november te zien in de Westzaal van ARTIS-Groote Museum.
De Longlist