Nike zet para-atleten in de spotlight met 'brutale' portretten
Nike zet een aantal Paralympische sporters in de schijnwerpers met de campagne 'Winning is winning'. In een reeks portretten wordt de ijzersterke mindset van atleten met een handicap gevierd.
Een van de opvallendste verhalen is dat van Charles-Antoine Kouakou. Ondanks zijn verstandelijke beperking, won hij drie jaar geleden in Tokio Paralympsich goud op de 400 meter. De Franse atleet heeft laten zien dat er geen grenzen zijn. Hij laat zich dan ook niet beperken door de mening van anderen. "Als ze zeggen 'dat kan je niet', hoor ik ze niet."
Rolstoelschermster Bebe Vio weet als geen ander wat doorzettingsvermogen betekent. Op jonge leeftijd verloor ze haar armen en benen, maar dat weerhield haar niet om haar passie voor schermen te blijven volgen. Met resultaat: zowel in 2016 als 2020 won zij een gouden plak voor Italië. "Niemand gaat je geluk brengen, maar met hard werken kom je overal."
Ook atleet Léon Schäfer, rolstoelbasketballer Ixhelt González en rolstoentenniser Tokito Oda komen in de serie voor.
Winning isn't for everyone
De portretten-reeks bouwt voort op Nike's spraakmakende zomercampagne 'Winning isn't for everyone'. Deze campagne laat momenten zien die zowel als onsportief als vastberaden gezien kunnen worden. Nike maakt met een brutale tone-of-voice duidelijk: winnen is niet voor iedereen weggelegd, maar alleen voor degenen met de sterkste wil om winnen. "If you don't want to win, you've already lost"