Aantal transacties via Tikkie Zakelijk gegroeid met 25%
Tikkie is onder consumenten niet meer weg te denken als handige manier om betalingen met elkaar te verrekenen. Ook zakelijk timmert het merk inmiddels aan de weg. Het aantal transacties dat via Tikkie Zakelijk wordt verrekend is in het afgelopen jaar gegroeid met 25%.
Uit onderzoek van Tikkie blijkt dat 46% van de Nederlanders een zakelijke factuur het liefst zo snel mogelijk betaalt. De laagdrempeligheid en het gebruiksgemak van zakelijke Tikkies verklaren de groei. Uit eigen data van betaaldienst Tikkie blijkt dat 80% van de zakelijke Tikkies binnen één dag en 61% zelfs binnen één uur worden betaald. Nog niet alle leeftijdsgroepen hebben het betalen via een betaallink echter omarmd; vooral onder 50+ers bestaat er nog veel onwetendheid en daardoor ook onzekerheid over deze vorm van betalen.
Verschuiving
Onderzoek van Tikkie naar de betaalvoorkeuren van zakelijke facturen laat zien dat er een duidelijke verschuiving zichtbaar is tussen verschillende generaties. Handmatig overmaken verliest - vooral onder jongeren - steeds meer terrein. De jongere leeftijdsgroepen zijn overtuigd van het gemak van betaallinks, zoals Tikkie; van de dertigers ziet 72% de opkomst van zakelijke Tikkies als een positieve ontwikkeling en betaalt 45% facturen het liefst via een zakelijke Tikkie. Van de 50+ers geeft 50% van de respondenten aan de voorkeur te geven aan handmatig overmaken. Onder de 60+ers is dit zelfs 69%.
Moreno Kensmil van Tikkie: “Bij Tikkie willen we betalen zo makkelijk mogelijk maken. Hierbij kijken we goed naar de voorkeuren van onze gebruikers en willen we ook zakelijk zoveel mogelijk drempels wegnemen. Hoewel de populariteit van zakelijke Tikkies sterk is gegroeid, merken we dat mensen van verschillende leeftijden er anders naar kijken. Uit ons onderzoek blijkt dat er een groot verschil is tussen generaties; ouderen houden vaak vast aan het bekende handmatig overmaken. We zien echter dat reguliere Tikkies door steeds meer oudere mensen worden gebruikt. De verwachting is dan ook dat deze groep zakelijke Tikkies straks sneller omarmt nu ze er meer bekend mee zijn.”