de Bijenkorf schrijft ondanks moeizaam jaar bescheiden winst in de boeken
In een markt die gekenmerkt werd door inflatie en hogere kosten voor levensonderhoud, wist de Bijenkorf bij een iets dalende omzet in het boekjaar 2023 een toename van de operationele winst te realiseren.
Dankzij een aantal strategische keuzes, waaronder het doorvoeren van enkele kostenbesparende maatregelen, kwam de operationele winst uit op bijna 7 miljoen euro. Samen met het verwachte geleidelijke herstel van de retailmarkt zorgt dit voor een sterk fundament voor de toekomst.
Aantal winkelbezoekers trekt aan
Voor het eerst sinds 2022 waren de winkels in 2023 weer zonder beperkende COVID-maatregelen geopend. Zoals voorzien trokken de bezoekersaantallen in de winkels weer aan (+ 6%). De consument bleef in 2023 nog voorzichtig in koopgedrag, wat resulteerde in een lichte omzetdaling.
Investeren in de toekomst
Om naast kostenverlaging ook winstgroei te realiseren werd er volop geïnvesteerd in winkels, merken en beleving, onder andere met de start van de volledige vernieuwing van de herenafdeling van de Bijenkorf Amsterdam en de uitbreiding van het assortiment. Verder waren er filmavonden op het winkeldak in Amsterdam, een diner van een sterrenchef in restaurant The Kitchen in Eindhoven, het beautyweekend met livestreams vanuit de winkel in Utrecht en de lancering van de beauty adventskalender.
Focus op kostenbesparing
De focus op kostenreductie leidde tot een forse efficiencyverbetering in het hele bedrijf. Al vroeg in het boekjaar werd besloten om op de kernmarkten Nederland en Vlaanderen te focussen en de overige internationale webshops te sluiten. Daarnaast vond een gefaseerde herstructurering plaats van de organisatie van de winkels en het hoofdkantoor. De kostenbesparingen die hiermee gepaard gingen leidden tot een stijging van de winst vóór afschrijvingen (EBITDA) met 37%.
Onderscheidende klantervaringen
Voor 2024 wordt een geleidelijk herstel van de retailmarkt verwacht die resulteert in een bescheiden omzetgroei van de totale markt. De Bijenkorf blijft onverminderd focussen op het bieden van een bijzondere, inspirerende en onderscheidende klantervaring door excellente service en een exclusief assortiment, en een geïntegreerde omnichannel-aanpak. “Er zijn in 2023 moeilijke beslissingen genomen die nodig waren om het fundament te leggen voor een toekomstbestendige Bijenkorf. Op deze basis bouwen we nu met optimisme verder aan een gezonde groei door geluksmomenten te creëren voor onze klanten”, aldus CEO Matthijs Visch. “Of dat nu een nieuwe lipstick is, een taartje uit onze patisserie of een designertas.”