Helpdeskfraude is verleden tijd met de nieuwe functie van ABN AMRO
Oplichtingspraktijken zoals (bank)helpdeskfraude, waarbij een crimineel zich voordoet als bankmedewerker, worden vaak niet herkend. Uit recent onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van ABN AMRO blijkt dat ruim een kwart van de Nederlanders niet volledig op de hoogte is van wat een bank nooit aan haar klanten vraag. Daarom introduceert de bank de Gesprek Check.
Met deze nieuwe functionaliteit kunnen particuliere klanten van de bank, als ze dat willen, zelf zien of ze echt iemand van de bank aan de lijn hebben en geen mogelijke fraudeur. De Gesprek Check is een extra veiligheids-hulpmiddel, naast vijf al bestaande tools: de daglimiet, de paslimiet, pushberichten, het betaalprofiel en het Spaargeldslot.
Meer behoefte
ABN AMRO merkt dat er steeds meer behoefte is aan dit soort hulpmiddelen. Ruim de helft (50,6 procent) van de klanten gebruikt momenteel de app om met ABN AMRO te bellen. Dat is ruim 4 keer zoveel als drie jaar geleden. Eén op de vijf ABN AMRO app-gebruikers kiest ervoor pushberichten te ontvangen, waarmee ze snel op de hoogte worden gebracht van veranderingen op hun betaalrekening. Daarnaast geven steeds meer klanten de voorkeur aan tweestapsverificatie, in plaats van aan de e.dentifier om in te loggen in hun online bankomgeving.
Zelfstandigheid
Met de nieuwe Gesprek Check Functie kunnen klanten op een zelfstandige manier meer zekerheid opbouwen. Als een klant twijfelt of hij/zij echt ABN AMRO aan de telefoon heeft, kan deze om een Gesprek Check vragen. De medewerker stuurt dan een (pop-up) bericht in de app en in Internet Bankieren om het gesprek te bevestigen. Net als bij de andere vijf hulpmiddelen, is autonomie ook bij de nieuwe tool erg belangrijk. ABN AMRO biedt de zes veiligheids-hulpmiddelen aan als handvat, maar klanten kunnen zelf kiezen óf en hoe ze deze gebruiken.
Jorissa Neutelings, Chief Digital Officer bij ABN AMRO, legt uit hoe de Gesprek Check werkt. “Een adviseur van ABN AMRO die met een particuliere klant belt, plaatst op dat moment een bericht in Internet Bankieren of in de ABN AMRO-app van de klant. Via die twee kanalen kunnen klanten vervolgens een pop-up zien met de bevestiging dat ze inderdaad met iemand van de bank spreken. Dat is een mooie extra manier waarop klanten op een autonome manier meer controle kunnen inbouwen bij hun bankzaken. Het voorziet echt in een belangrijke behoefte.”