Spoedaanvraag voor zakelijke energie: dit moet je weten als ondernemer

Spoedaanvraag voor zakelijke energie: dit moet je weten als ondernemer

17-10-2024 (12:29) - Economisch

Een van de grootste kostenposten als ondernemer is zonder twijfel de zakelijke energie. Het maakt hierbij niet uit in welke sector je werkzaam bent, hoewel sommige bedrijven natuurlijk meer energie verbruiken dan andere ondernemingen. Soms kan het zo zijn dat er een onverwachte situatie ontstaat waarin je als ondernemer binnen korte tijd een zakelijk energiecontract nodig hebt. Denk aan een verhuizing of een plotselinge uitbreiding van het bedrijf. In zo’n geval kan een spoedaanvraag energie nodig zijn. In dit artikel vertellen we je daar meer over en weet je wanneer een dergelijke aanvraag van pas kan komen.

Wat is een spoedaanvraag voor zakelijke energie precies?

Wanneer je als ondernemer een zakelijk energiecontract aanvraagt, kun je kiezen voor een spoedaanvraag voor energie. Dat is de mogelijkheid om snel een energiecontract voor je bedrijf af te sluiten zodat je binnen enkele dagen elektriciteit en gas beschikbaar hebt in het pand waar je werkt. Kies je voor een standaard aanvraag, dan kan het namelijk best even duren voordat je bedrijfspand aangesloten is op het stroomnetwerk. Meestal duurt dit enkele dagen, maar bij drukte kan dat zomaar enkele weken zijn. Ook is het afhankelijk van de energieleverancier en de situatie van het bedrijfspand hoe lang dit proces duurt. Kies je echter voor een spoedaanvraag voor een zakelijk energiecontract, dan heb je binnen kortere tijd de mogelijkheid om gebruik te maken van stroom en gas. Dit is vooral handig in onverwachte situaties, bijvoorbeeld bij een plotselinge verhuizing of uitbreiding. Ook kan zo’n aanvraag van pas komen wanneer je als bedrijf direct operationeel moet zijn in een nieuw bedrijfspand.

Zo werkt een spoedaanvraag energie voor bedrijven

Het is goed om te weten hoe een spoedaanvraag voor zakelijke energie precies werkt als ondernemer, mocht je het een keer nodig hebben in de toekomst. Over het algemeen begint een dergelijke aanvraag met het contact opnemen met de energieleverancier om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Niet iedere leverancier accepteert namelijk spoedaanvragen. Beschikt jouw huidige leverancier niet over deze functie? In dat geval raden we je aan om aan de slag te gaan met een vergelijker voor energie voor bedrijven om zo te kijken welke aanbieder van zakelijke energie dit wel heeft. Na de aanvraag zal de leverancier het proces in gang zetten om ervoor te zorgen dat het bedrijfspand zo snel mogelijk over een werkende energie- en eventueel gasaansluiting beschikt. De energieleverancier moet in dit geval bezig met het regelen van de administratieve kant van het contract, het controleren van de aansluiting in het pand en andere stappen om de spoedaanvraag volledig te maken. Over het algemeen kan zo’n spoedaanvraag binnen 1 tot 3 werkdagen actief worden.

Waar moet je op letten bij een spoedaanvraag voor energie?

Logischerwijs brengt een spoedaanvraag voor energie de nodige kosten met zich mee. De meeste energieleveranciers hanteren bijvoorbeeld hogere tarieven, omdat ze je aanvraag voorrang geven en binnen korte tijd ervoor moeten zorgen dat je over een werkend zakelijk energiecontract beschikt. Ook de netbeheerder kan extra kosten in rekening brengen voor een dergelijke spoedaansluiting. Dat is dus zeker iets waar je rekening mee moet houden en waar je het met je energieleverancier vooraf over moet hebben, zodat je uiteindelijk niet voor verrassingen komt te staan. Tot slot moet een bedrijfspand technisch gezien in staat zijn om snel energie te ontvangen. Daarom wordt er soms een extra technische controle uitgevoerd, bijvoorbeeld wanneer er al langere tijd geen aansluiting op dat netwerk is geweest. Dit kan ervoor zorgen dat het proces iets vertraagd wordt, dus daar moet je ook rekening mee houden. Door hier goed op te letten en door de juiste energieleverancier te kiezen, kun je ervoor zorgen dat je bedrijf in welke situatie dan ook snel voorzien is van zakelijke
 


Bureaus

Media

Marketing