Universal Music, het label van Tayor Swift en Billie Eilish, onderuit op Amsterdamse beurs
Universal Music is vandaag ruim een kwart van zijn beurswaarde verloren. Op de beurs in Amsterdam ging in enkele uren ruim 13 miljard euro in rook op, omdat beleggers massaal hun aandelen in de muziekgigant van de hand deden.
Gisteravond bracht Universal Music de cijfers naar buiten. Die leken in eerste instantie dik in orde. Met name door de populariteit van artiesten als Taylor Swift en Billie Eilish steeg de winst van Universal in de eerste helft van dit jaar met bijna de helft, naar ruim 900 miljoen euro.
Ook verkocht Universal Music bijna 15 procent meer elpees van zijn artiesten, al zijn de inkomsten uit digitale muziek vier keer groter dan het bedrag dat met fysieke geluidsdragers wordt binnengehaald.
Aandeelhouders teleurgesteld
Maar na bestudering van de cijfers leken aandeelhouders toch teleurgesteld over de prestaties in het tweede kwartaal. Daarin steeg de omzet weliswaar met bijna 6 procent, maar waren er zorgen over het belangrijkste verdienmodel van het muziekbedrijf.
Zo daalden de inkomsten uit het streamen van liedjes en videoclips op platforms als Spotify en YouTube met bijna 4 procent. Tegelijk bleef de groei van abonnementen met 6,9 procent achter bij de 11 procent waarop analisten hadden gerekend.
Samenwerking met Meta stopt
In een gesprek met analisten kondigde Universal ook het einde aan van de samenwerking met Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram. Op die sociale media worden veel videoclips van Universal-artiesten vertoont. Universal stopte eerder al de samenwerking met TikTok. In mei sloten de beide bedrijven een nieuwe deal die Universal meer geld moet opleveren.