Vakantieverlof stimuleren? Dit is waarom je dat moet doen als werkgever

Vakantieverlof stimuleren? Dit is waarom je dat moet doen als werkgever

10-05-2024 (12:23) - Economisch

Als je werkzaam bent in Nederland heb je standaard ieder jaar recht op een aantal vakantiedagen. De voorwaarden hiervan zijn opgenomen in je contract. Hoewel je als ondernemer en werkgever je personeel waarschijnlijk het liefst niet mist, is het toch van belang om ze te stimuleren om dit vakantieverlof op te nemen.

Laat ze een lang weekend naar Parijs gaan, een rondreis Zimbabwe boeken of een weekje naar de Spaanse zon gaan. Het is uiteraard wel een must dat je dit als ondernemer binnen je bedrijf goed aanpakt. In dit artikel vertellen we je daar graag meer over (inclusief tips en tricks) en vertellen we je meer over waarom je vakantieverlof moet stimuleren als werkgever.

Dit zijn de regels voor vakantieverlof in Nederland

Iedere organisatie moet afspraken hebben gemaakt rondom het aantal vakantieuren. Dat doe je doorgaans voordat een werknemer een contract tekent, zodat het voor beide partijen duidelijk is van hoeveel vakantieverlof er sprake is. Als ondernemer is het belangrijk om te weten dat je je werknemers de mogelijkheid moet bieden om ze elk jaar de wettelijke vakantieuren op te laten nemen. Dit is volgens de Rijksoverheid opgesteld en houdt in dat een werknemer vier keer het aantal uren dat hij of zij per week werkt in vakantiedagen krijgt. Stel: je werkt 25 uur per week, dan krijg je 100 uur vakantiedagen per jaar.

Tijdens die vakantie wordt de werknemer gewoon doorbetaald door de werkgever. Als werkgever mag je alleen bezwaar maken tegen het gevraagde verlof als de vakantieperiode niet uitkomt en een zodanig groot negatief effect heeft op je organisatie. Onder de noemer ‘zwaarwegende bedrijfsbelangen’ moet er binnen twee weken schriftelijk worden verklaard waarom het niet mogelijk is. Ook wanneer werknemers ziek zijn of met zwangerschapsverlof zijn, bouwen ze vakantieuren op. Deze blijven wettelijk gezien nog een half jaar geldig na het jaar waarin ze zijn opgebouwd.

Stimuleren van vakantieverlof voor minder ziekteverzuim op werkvloer

Hoewel er verschillende redenen zijn om als werkgever je werknemers te stimuleren om die gemaakte vakantieuren te gebruiken voor een welverdiende vakantie, is de grootste reden wel dat je hiermee zorgt voor minder ziekteverzuim op de werkvloer. Vakantieverlof is namelijk essentieel voor het bevorderen van zowel de fysieke als de mentale gezondheid van mensen.

Uit onderzoek blijkt zelfs dat regelmatig vakantie opnemen het risico op depressie, hartaandoeningen en andere problemen met je gezondheid kan verminderen. Daarnaast zorgt vakantie voor minder stress, wat kan uiten in psychisch ziekteverzuim. In de laatste jaren is het ziekteverzuim in ons land flink toegenomen. Met enkele simpele stappen, waaronder door het stimuleren van vakantiedagen opnemen, kun je er al aan bijdragen om dit terug te dringen.

Genoeg vakantie zorgt voor betere en hogere productiviteit

Omdat vakantie er onder andere voor zorgt dat mensen beter in hun vel zitten op de werkvloer heeft dit een directe invloed op de productiviteit binnen je bedrijf. Dat klinkt misschien tegenstrijdig, aangezien je je personeel letterlijk stimuleert om weg te gaan. Toch is dat het allesbehalve, want tegelijkertijd investeer je juist in de motivatie en productiviteit van je werknemers. Door af en toe even weg te zijn van werk kunnen ze hun geestelijke batterij goed opladen.

Daarnaast hebben ze meer de mogelijkheid om frisse perspectieven en ideeën te krijgen. Dit kan weer leiden tot verbeterde prestaties en meer creativiteit wanneer ze weer terugkeren naar de werkvloer. Waar je hierbij ook rekening mee moet houden, is dat de werk-privébalans een stuk gezonder wordt door vakantieverlof te stimuleren. Ook dat is weer beter voor de algehele gezondheid, de productiviteit, het duurzame karakter van je bedrijf (want mensen blijven er langer werken als ze gelukkig zijn) en de werksfeer.

Laat werknemers in contact komen met nieuwe culturen voor hernieuwde energie

Wat tot slot interessant is om te weten, is dat reizen an sich al veel kan betekenen voor je werknemers. Natuurlijk is de vrije tijd die ze krijgen bij vakantieverlof al heel fijn, maar daadwerkelijk op reis gaan, nieuwe culturen ontdekken, op totaal andere plekken dan je gewend bent komen en zo je horizon verbreden doet ontzettend veel goed voor de mens. Denk bijvoorbeeld aan een Zimbabwe rondreis waarbij je meerdere delen van het land aandoet, diverse mensen en culturen ontmoet en je ogen uitkijkt onderweg.

De beste reistijd voor een Zimbabwe rondreis is ergens tussen mei en juli, dus ook nog eens vlak voor de zomervakantie begint, de prijzen zijn vaak voordeliger omdat veel werknemers met kinderen tijdens de zomervakantie vrij nemen. Van dit soort reizen krijgen mensen hernieuwde energie en volop creativiteit, die ze beiden mee kunnen nemen naar de werkvloer. Wie weet wat het daar kan betekenen op het gebied van nieuwe ideeën en werkproductiviteit!  


Bureaus

Media

Marketing