Mentale gezondheid is bij Albert Heijn de belangrijkste boodschap

Mentale gezondheid is bij Albert Heijn de belangrijkste boodschap

26-09-2025 (10:16) - Inclusiviteit

Uit landelijk onderzoek blijkt dat één op de drie jongeren eenzaamheid ervaart. Albert Heijn, als één van de grootste jongerenwerkgevers van Nederland, gaat zich daarom actiever inzetten om zijn collega's mentaal fitter te maken. Ter aftrap van de Week tegen Eenzaamheid en deze nieuwe initiatieven gingen vier AH-medewerkers in gesprek met koning Willem Alexander en staatsssecretaris van VWS Nicki Pauw-Verweij.

Bij Albert Heijn werken 75.000 medewerkers onder de 25 jaar. "Als werkgever van zoveel jonge mensen voelen wij een grote verantwoordelijkheid om eenzaamheid en de gevolgen daarvan bespreekbaar te maken. Daar begint het mee: echt zien wat er speelt en ruimte maken voor het verhaal van de ander. Zo bouwen we aan een omgeving waar collega’s zichzelf kunnen zijn, zich gesteund voelen en met plezier naar hun werk komen. Dat versterkt niet alleen het welzijn van onze collega’s, maar ook onze rol als verbindende kracht in de buurt en samenleving", vertelt Albert Heijn. 

Praten over mentale gezondheid

Om het mentaal welzijn van zijn collega's te verbeteren, begint de supermarktketen met verschillende initiatieven. Zo worden leidinggeven tijdens functioneringsgespreken aangemoedigd verder te kijken dan prestaties. Tijdens gesprekken is er bewust aandacht voor hoe collega’s zich voelen, wat hen energie geeft en waar ze tegenaan lopen.

Voor wie behoefte heeft aan extra ondersteuning is er de Lekker in je vel-lijn, een gratis en anonieme hulplijn met psychologen en coaches. Collega’s krijgen tips en tools via platforms als ‘In je bol’ en ‘De Checkers’ (initiatieven van Join Us en MIND Us), waarmee mentale klachten vroegtijdig kunnen worden herkend.

Plekken van ontmoeting

Albert Heijn wil dat de winkel en kantine meer zijn dan een werkplek: het zijn plekken van ontmoeting. Daarom worden kantines steeds meer ingericht als een soort huiskamer waar collega’s elkaar kunnen spreken, even kunnen ontspannen en samen kunnen eten.

Tijdens de Week tegen Eenzaamheid organiseert Albert Heijn in veel winkels, distributiecentra, homeshopcenters en hoofdkantoor speciale soepmomenten. Kleine, laagdrempelige momenten om onder het genot van een lekker kopje soep elkaar te ontmoeten en een gesprek te voeren.

Impact op medewerkers

"Soms kan het voelen alsof alles om me heen zo snel gaat en iedereen druk is. Juist daarom betekent het zoveel wanneer mijn leidinggevende vraagt: ‘Hé, hoe gaat het écht met je?’ Zo’n klein moment geeft mij het gevoel dat ik écht gezien word en dat er naar me geluisterd wordt. Dat maakt een groot verschil en laat me voelen dat ik er toe doe", aldus Ilyas (23), Manager Operatie Albert Heijn

Samenwerking met Resto VanHarte

Tijdens de Week tegen Eenzaamheid sponsort Albert Heijn alle ontmoetingsdiners bij de circa 50 buurtrestaurants van Resto VanHarte, zodat nog meer mensen in heel Nederland elkaar kunnen ontmoeten. Daarnaast introduceert Albert Heijn een speciaal verspakket tomatensoep: voor elk verkocht pakket doneert de supermarkt €0,50 aan Resto VanHarte.

Zo dragen klanten bij aan verbinding in de buurt. In 100 Albert Heijn-winkels worden bovendien dinervouchers uitgedeeld waarmee klanten en medewerkers een driegangendiner bij een Resto VanHarte kunnen beleven. Ten slotte worden er in vijf winkels mini-Resto’s georganiseerd, waar klanten samen kunnen aanschuiven voor soep en een gesprek.