Onderzoek: inclusieve marketing stimuleert verkoop
'Go woke, go broke'. Deze mythe is door een nieuw onderzoek, uitgevoerd door Kantar, ontkracht: 62% van de Nederlanders zegt namelijk dat de reputatie van een merk op het gebied van diversiteit en inclusie wel degelijk hun aankoopbeslissingen beïnvloed.
Kantars Brand Inclusion Index 2024, gebaseerd op een onderzoek onder 23.000 mensen in 18 landen, onthult dat 46% van de wereldbevolking het afgelopen jaar discriminatie heeft ervaren, vooral in zakelijke of commerciële omgevingen. Wereldwijd geeft 75% van de consumenten aan dat diversiteit en inclusie hun aankoopbeslissingen beïnvloeden. Merken die discriminatie negeren, riskeren een aanzienlijk deel van hun klanten te verliezen.
Vooronderzoek door de Unstereotype Alliance en de Saïd Business School van Oxford University toont aan dat progressieve, inclusieve reclame zorgt voor een omzetstijging van meer dan 16% en een positieve invloed heeft op consumentloyaliteit, koopintenties en prijszettingsvermogen van merken.
Top vijf
Google, Amazon, Nike, Dove en McDonald's worden wereldwijd erkend als de meest inclusieve merken. In Nederland zijn Nike, Dove, H&M, HEMA en Adidas de top vijf merken. De merken werden door consumenten erkend voor het geven van een positief voorbeeld door hun oprechte inzet voor diversiteit, gelijkheid en inclusie (DE&I).
Annie Jean-Bapiste, oprichter en directeur van Product Inclusion en Equity bij Google, vertelt hoe de zoekmachine zich inzet voor inclusiviteit: "Onze toewijding aan het maken van inclusieve, gelijkwaardige en toegankelijke producten ligt niet bij één team, maar bij het hele bedrijf. De mensen voor wie we ontwerpen komen uit verschillende locaties, etniciteiten, sociaaleconomische posities en groepen met verschillende handicaps. Met die verschillende achtergronden komen ook verschillende mentale denkmodellen en gebruikscontexten. Daarom blijven we samenwerken met verschillende groeperingen om hun behoeften direct te begrijpen en echt nuttige producten te ontwikkelen."