Onderzoek Adyen: steeds meer Nederlanders shoppen via social media

Onderzoek Adyen: steeds meer Nederlanders shoppen via social media

22-05-2024 (10:17) - Lifestyle

Bijna één op de drie Nederlanders (31%) shopte het afgelopen jaar wel eens op social media. Met name jongeren (generatie Z) doen aankopen via social media kanalen. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van financieel technologieplatform Adyen.

Over alle generaties nam het aantal shoppers via social media het afgelopen jaar toe met één vijfde (22%). Zestigplussers shoppen het minst (21%) op platforms als Facebook, Instagram of TikTok.

Facebook Marketplace is het populairste platform voor social mediashopping. Van alle shoppers geeft bijna de helft (48%) aan het afgelopen jaar via Facebook te hebben gekocht. Instagram Shop (40%) en TikTok (25%) vullen de top drie aan. Bij de jongeren blijkt Instagram (51%) een stuk populairder dan Facebook (28%) en TikTok (38%).

Ondanks de groeiende populariteit van shoppen op social media, verkoopt minder dan een derde van de Nederlandse retailers (28%) zijn producten op deze kanalen. Van de retailers die op social media kanalen verkopen, geeft maar liefst 74 procent aan dat ze meer inkomsten genereren. De sectoren die social media het vaakst gebruiken als verkoopkanaal, zijn woninginrichting (47%), gezondheid en beauty (40%) en kleding en accessoires (39%).

Doelgerichte algoritmes

Julien Marlier, Country Manager bij Adyen Benelux, vertelt: "De toenemende populariteit van sociale media onder consumenten kan worden toegeschreven aan de geavanceerde algoritmes die achter deze platforms schuilen. Hierdoor krijgen gebruikers zeer gericht de meest relevante content aangeboden, op het juiste moment. Zo worden voorkeuren en interesses efficiënt omgezet in aankopen. Het is duidelijk dat social media een essentieel onderdeel vormt van de marketingstrategie van elke retailer".