ABN AMRO en Jeugdfonds Sport & Cultuur sluiten partnership
ABN AMRO en het Jeugdfonds Sport & Cultuur gaan samenwerken omdat iedereen het verdient om zijn of haar ambities na te kunnen jagen en daarom zetten de partners zich in voor kinderen en jongeren voor wie dat niet vanzelfsprekend is.
Grote impact
Ruim 7% van de kinderen en jongeren in Nederland groeit op in armoede, zo blijkt uit cijfers van het CPB (Centraal Planbureau). Hierdoor is het niet voor iedereen vanzelfsprekend om deel te nemen aan sport en cultuur. Structurele deelname aan sport en cultuur heeft een grote impact op de fysieke, mentale, sociale en creatieve ontwikkeling van kinderen en jongeren. Daarom organiseert ABN AMRO via de ABN AMRO Foundation al jarenlang activiteiten om deze kinderen kennis te laten maken met sport en cultuur.
De missie van het Jeugdfonds sluit hier goed op aan. Het Jeugdfonds betaalt namelijk de contributie en de benodigde kleding en materialen voor kinderen uit gezinnen met beperkte financiële mogelijkheden. Als kinderen via de activiteiten van de ABN AMRO Foundation enthousiast zijn geworden en lid willen worden van een sport- of cultuurclub maar er thuis niet genoeg geld is, kan het Jeugdfonds helpen.
Week van ontdekken
De samenwerking tussen ABN AMRO en het Jeugdfonds Sport & Cultuur wordt van 16 tot 20 september afgetrapt met De Week van Ontdekken. Dan krijgen ruim 3.000 kinderen voor wie dit niet vanzelfsprekend is, de kans om nieuwe ervaringen op te doen in sport en cultuur. 865 vrijwilligers van de ABN AMRO Foundation leiden deze activiteiten in goede banen. Als onderdeel van het partnership voeren ABN AMRO en het Jeugdfonds Sport & Cultuur ook een onderzoek uit naar drempels die ouders ervaren om financiële hulp te vragen. De resultaten van dit onderzoek worden eind oktober gepresenteerd.
Petra Bosman, Directeur bij Jeugdfonds Sport & Cultuur: ‘Door de activiteiten die ABN AMRO organiseert maken kinderen en jongeren kennis met sport en cultuur. Dit zijn unieke momenten om te ervaren hoe mooi sport en cultuur kan zijn. Sommige kinderen ontdekken hun passie en talent, hoe fijn is het dan dat het Jeugdfonds iets voor hen kan betekenen door de contributie of het lesgeld te betalen!’’
Sander Bestevaar, Hoofd Partnerships Events & Foundations bij ABN AMRO: “Bij ABN AMRO is ‘banking for better, for generations to come’ leidend in alles wat we doen en gunnen we ieder kind een eerlijke kans om zich te ontwikkelen. Dat is goed voor het kind zelf, voor de familie en ook voor de samenleving. De activiteiten van het Jeugdfonds Sport & Cultuur sluiten hier naadloos bij aan en we kijken er dan ook naar uit om ons samen met hen in te blijven zetten voor gelijke kansen voor alle kinderen in Nederland.”