AH, ANWB, Jacobs Douwe Egberts, McDonald’s, Kruidvat, Nestlé Nederland, Vrumona en VTech werken alleen nog met gecertificeerde influencers

AH, ANWB, Jacobs Douwe Egberts, McDonald’s, Kruidvat, Nestlé Nederland, Vrumona en VTech werken alleen nog met gecertificeerde influencers

27-05-2024 (13:02) - Marketing

Om transparantie binnen influencer marketing te vergroten, en problemen zoals sluikreclame tegen te gaan, lanceerden brancheverenigingen DDMA, bvA en de Stichting Reclame Code op 22 april een certificaat en openbaar register ‘Certified by Influencerregels.com’. Sinds de lancering hebben grote adverteerders Albert Heijn, ANWB, Jacobs Douwe Egberts, Kruidvat, McDonald’s, Nestlé Nederland, Vrumona en VTech zich aangesloten bij het initiatief. Daarmee geven deze adverteerders aan uitsluitend te gaan werken met gecertificeerde influencers.

Met deze certificering laten influencers, online creators en talenten zien dat ze op een juiste en verantwoorde manier reclame maken. Na het behalen van het certificaat middels een e-learning krijgen de influencers een plek in het openbare register en laten daarmee zien dat ze op de hoogte zijn van alle relevante wet- en regelgeving rondom influencer marketing. Inmiddels hebben 1090 influencers het certificaat gehaald, waaronder Bram Krikke, Eloise van Oranje, Kaj Gorgels en Geraldine Kemper.

Certificering wordt standaardonderdeel van contracten

Adverteerders Albert Heijn, ANWB, Jacobs Douwe Egberts, Kruidvat, McDonald’s, Nestlé Nederland, Vrumona en VTech maken deel uit van de tweede lichting merken die zich aan het initiatief hebben verbonden. Dit betekent dat ook zij de certificering onderdeel laten worden van de contracten die zij afsluiten met influencers en creators. Deze organisaties gaan uitsluitend nog werken met gecertificeerde influencers

"We werken met een vaste groep van influencers. Zij zijn onze ambassadeurs. In al onze media uitingen vinden we het belangrijk dat we dat op een verantwoorde manier doen. Ook op social media. Deze certificering draagt hieraan bij. We zijn dan ook positief over deze ontwikkeling. Ook richting onze klanten vinden we dit van belang zodat we ze voorzien van transparante content", zegt Johan van der Zanden, Directeur Marketing en Communicatie bij Albert Heijn. 

"Bij Kruidvat vinden we transparantie en integriteit belangrijk bij al onze marketinginspanningen. Daarom omarmen we vol enthousiasme het keurmerk en openbaar register voor influencers, 'Certified by Influencerregels.com'. Door samen te werken met gecertificeerde influencers versterken we niet alleen de geloofwaardigheid van onze marketingcampagnes, maar garanderen we ook dat onze boodschap op een authentieke en duidelijke manier worden overgebracht naar consumenten", aldus Maurice van Susante, Manager Social Media, Influencer Marketing en Content Marketing bij Kruidvat

“Door deze certificering te behalen laten de influencers zien dat ze zich bewust zijn van de invloed die ze hebben op hun volgers en het belang om hier op een verantwoorde manier mee om te gaan. Wat ons betreft is dit de basis binnen dit vakgebied en dus ook een voorwaarde voor samenwerking", zegt Jetske Bouma, Marketing Director NL bij Jacobs Douwe Egberts (JDE)

Stijn Mentrop, CMO bij McDonald’s Nederland:“Influencer marketing is de afgelopen jaren een steeds belangrijker middel geworden in de media mix om bereik en engagement te vergroten. Ook is de content enorm geprofessionaliseerd. Vanuit McDonald’s zijn wij blij met de certificering van de influencers. Dit borgt objectiviteit en zorgt voor de verdere professionalisering van influencers marketing, waarbij je als merk en influencers altijd alert moet zijn op een authentieke en geloofwaardige samenwerking – passend bij de juiste doelgroep. Wij juichen deze stap toe!”

Anya Pieroen, Head of Corporate Communications bij Nestlé Nederland: “Bij Nestlé zien we deze certificering als een prachtige stap in de professionalisering van influencer marketing. Gezien de grote impact van influencers op hun volgers en onze doelgroep, waarderen we hun bijdrage enorm. Deze certificering gaat dan ook zeker helpen de transparantie en geloofwaardigheid van dit vakgebied te vergroten.”

Esther Kulk, Media Manager bij Vrumona: “Influencer marketing is een belangrijk onderdeel van onze mediamix en zowel adverteerders als creators hebben baat bij transparante- en verantwoorde influencer-reclame. Als frisdrankleverancier vinden wij het belangrijk dat de influencers waar wij mee samenwerken op de hoogte zijn van de reclameregels rondom frisdrankreclame. Wij committeren ons aan de influencer certificering en werken vanaf 1 juni alleen nog maar samen met gecertificeerde influencers.”

Management- en reclamebureaus

De grootste management- en reclamebureaus van Nederland worden gestimuleerd om hun talenten de e-learning te laten doorlopen. Velen zien het als welkome stap in het verder professionaliseren van het werkveld. Naast lanceringspartner A Million Faces hebben de volgende bureaus zich sinds de lancering aangesloten bij het initiatief: Storyboard, &MediaGroup, First, For You Agency, Chapters, Going Places, Next Gen Talents, OnSocial, Team4all, Wayv Agency, S1, M-Agency, MediaMonks, Roads Agency, Chapter Orange, Familyblend, Nortzy Influence, Bureau Vuur & Vlam, Next Chapter, Gamechangers, Boom Boom Club en Ace Content Icons. Deze bureaus stimuleren de influencers die ze representeren het certificaat te behalen.

Influencers in Nederland: de cijfers

Het register is relevant voor alle professionele vloggers in Nederland die samenwerken met merken. Op 1 januari 2024 stonden 1.548 ondernemers die zich vlogger, influencer of YouTuber noemen, ingeschreven bij KVK. Ook telt Nederland zo'n 150 influencers met meer dan 500.000 volgers.

Meer weten over het initiatief? Kijk hier.

 


 


Bureaus

Media

Economisch