Auping grote winnaar in onderzoek woonbranche

Auping grote winnaar in onderzoek woonbranche

06-06-2024 (07:00) - Marketing

Auping heeft de beste positionering in de woonbranche. Winkels in de slaapbranche positioneren zich het best en winkels uit in de keukenbranche het slechtst. Bouwmarkten GAMMA, Praxis en Karwei scoren nagenoeg gelijk op de positioneringscriteria. Dit blijkt uit Uitblinkers Woonbranche, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 7.000 Nederlanders.

Een goede positionering moet voor de consument relevant, onderscheidend en geloofwaardig overkomen. Consumenten beoordeelden de partijen op een schaal van 1 tot en met 5 op deze criteria. Auping heeft volgens de klant de beste positionering (3,95). Vooral op ‘geloofwaardigheid’ scoort Auping hoog (4,13). IKEA volgt op de tweede plek (3,69) en Hornbach op de derde plek (3,65). Welkoop (3,63) en X²O (3,63) maken de top vijf compleet. Auping scoort ook hoog op andere prestatie-indicatoren zoals op de waardestrategie ‘beste product’ en ‘beste service’. Daarmee is Auping een van de vijf supersterren in de woonbranche.

 

 

 

 

 

Slaapbranche scoort het hoogst

Winkels binnen de slaapbranche scoren het best van alle subbranches (3,52) in de categorie wonen. Keukenzaken scoren het slechtst op de positioneringscriteria (3,36). Vooral Grando Keukens scoort slecht (3,11). Andere partijen die ook slecht scoren op de positioneringscriteria zijnvvidaXL (3,08) en Brugman Bad (3,13).

Bouwmarkten doen het even goed

De bouwmarkten GAMMA, Praxis en Karwei scoren nagenoeg gelijk op de positioneringscriteria. Ze scoren allemaal relatief laag. Dat deze bouwmarkten op elkaar lijken blijkt ook uit de lage scores op ‘onderscheidendheid’ van GAMMA (3,04), Karwei (3,11) en Praxis (3,05). Desondanks is de gemiddelde terugkeerintentie (93%) van de bouwmarkten het hoogst van de gehele woonbranche. Hornbach en Hubo springen er echter duidelijk uit qua positionering. Hornbach staat zelfs op de derde plek qua positionering (3,65). 


Bureaus

Media

Economisch