Consumentenbond: 'Aldi, Dirk en Jumbo niet eerlijk over aanbiedingen'
Supermarkten gebruiken vaak misleidende trucs om klanten te laten geloven dat producten goedkoper zijn geworden. Vooral bij Aldi, Dirk en Jumbo gaat het mis, zegt de Consumentenbond. De supers weerspreken de aantijgingen.
'Blijvend in prijs verlaagd' staat er bij een pakje boter in een filiaal van Jumbo, maar in werkelijkheid is de prijs van dat pakje in vijf maanden tijd met 21 procent gestegen.
Aldi adverteert met een rol bakpapier die in prijs is verlaagd: van 1,09 naar 0,99 euro. Maar die daling werd eigenlijk een jaar geleden al ingevoerd. Supermarkten mogen echter niet langer dan 30 dagen adverteren met zo’n prijsdaling.
Prijs juist verhoogd
Bij Dirk is margarine 'in prijs verlaagd', maar werd die prijs eerst stapsgewijs met 30 eurocent verhoogd, waarna de prijs weer met 6 eurocent werd verlaagd.
De Consumentenbond controleerde zo naar eigen zeggen honderden beloften van prijsverlagingen op websites en in filialen van supermarkten. En daaruit bleek dat 'veruit de meeste beloften rammelen.' Soms zijn producten zelfs helemaal niet in prijs verlaagd, of juist verhoogd om daarna weer te kunnen zakken.
Supers verweren zich
De supermarkten zelf zijn het niet altijd eens met de Consumentenbond. Aldi laat in een reactie weten dat er soms te lang wordt geadverteerd met aanbiedingen. "Wij onderkennen dat door menselijke fouten in het proces verouderde schapkaarten in onze winkels kunnen blijven hangen. Dat is niet goed en dat betreuren wij. Dat is echter niet genoeg om algemene conclusies te trekken over misleidende communicatie." Zo is volgens Aldi, na intern onderzoek van de aantijgingen van de consumentenbond, niet gebleken dat Aldi kortstondig de prijs heeft verhoogd, voorafgaand aan een prijsdaling.
Fouten in prijskaartjes
Ook Jumbo herkent de fouten in de prijskaartjes in de schappen en belooft beterschap. Zo wordt de term 'blijvend in prijs verlaagd' aangepast naar: in prijs verlaagd. Verder benadrukt de super dat er geen sprake is van het 'kunstmatig' verhogen of verlagen van de prijzen - het vermoeden van de Consumentenbond hierover is volgens Jumbo 'onjuist.' "Prijzen zijn altijd onderhevig aan marktontwikkelingen."
Ook bij Dirk is er geen beleid om prijzen te verhogen en weer te verlagen, zegt de super. Dirk is van mening dat er een prijsbeleid wordt gevoerd dat binnen de kaders van de wet past.