De Correspondent maakt reclame voor artikel over beïnvloeding: 'Deze reclame werkt niet'
De Correspondent heeft op station Amsterdam Zuid/WTC en langs de A4 van 2 t/m 8 september een billboardreclame ingekocht met de tekst: ‘Deze reclame werkt niet.’
Het gaat langs de A4 om The Box bij afslag Hoofddorp, van 13 bij 7 meter, en op station Amsterdam Zuid/WTC om een billboard van 37 vierkante meter. Op de billboards wordt verwezen naar een artikel van correspondent Maurits Martijn over beïnvloeding door pers, sociale media, overheden en bedrijven.
Hoewel vaak wordt beweerd dat die beïnvloeding groot is en de democratie schaadt, blijkt uit Martijns artikel en het onderzoek dat hij raadpleegde dat de mens juist uitstekend kan beoordelen wat te geloven en wie te vertrouwen.De wetenschap zet daarmee veel aannames in het publieke debat, over bijvoorbeeld de enorme invloed van nepnieuws of complottheorieën op sociale media, op z’n kop.
Of deze reclame over de invloed van beïnvloeding echt invloed heeft, zal de campagne deze week moeten uitwijzen.