Europese merkbescherming Superdry haalt het niet bij Board of Appeal

27-08-2024 (10:41) - Marketing

Op 5 augustus stelde de Board of Appeal van het Europese merkenbureau vast dat de naam Superdry niet als Europees merk geregistreerd kan worden voor kleding, tassen en cosmetica. Volgens de Board is het woord Superdry niet onderscheidend. 

In de uitgebreid gemotiveerde uitspraak legt de Board uit dat de consument het woord Superdry zal zien als een combinatie van de alledaagse termen ‘ Super’ en ‘ Dry’. Super dry (of Super droog) beschrijft volgens de Board een mogelijke eigenschap van de producten: Superdry kan verwijzen naar cosmetica ‘voor een droge huid’ of bijvoorbeeld naar tassen of kleding die ‘waterproof’ zijn, aldus de Board. Daarmee is het merk beschrijvend en niet onderscheidend en zit een Europese merkregistratie er niet in, aldus Bas Kist, mede-oprichtervan merkenbureau Chiever in zijn column van de nieuwsbrief van het merkenbureau

Hoewel Superdry een bekend merk is – niet in de laatste plaats omdat zowel David Bekcham als zijn zoon Brooklyn als uithangbord voor het merk fungeerden – zal het volgens Bas Kist toch een hele toer voor het merk worden om inburgering in de hele EU aan te tonen.


Bureaus

Media

Economisch