
Gen Z en Millennials zeggen 'ja' tegen streamen met commercials
Streamingabonnementen met advertenties winnen terrein. In het laatste kwartaal van 2024 was SAVOD (Subscription Advertising-Based Video On Demand) al goed voor 7% van het totale SVOD-kijkaandeel in Nederland. Vooral jongere kijkers, zoals Gen Z en Millennials, kiezen vaker voor deze goedkopere abonnementsvorm met reclames.
Waar streamingdiensten jarenlang reclamevrije zones waren, keert de advertentie terug in de huiskamer. Videoland was in Nederland een voorloper op dit gebied, maar inmiddels bieden ook Disney+, HBO Max, SkyShowtime en Viaplay een abonnement met advertenties aan. Later dit jaar volgen Prime Video en waarschijnlijk ook Netflix.
Gen Z en Millennials kiezen goedkopere abonnementen
Uit onderzoek van Bindinc. blijkt dat vooral de leeftijdsgroep 16-34 jaar kiest voor SAVOD, gevolgd door de 35-55-jarigen. Ook dit is interessant voor adverteerders: anders dan misschien gedacht, wordt SAVOD-content toch het meest bekeken op het grote scherm – waardoor de aangeboden commercials ook alle ruimte krijgen op datzelfde grote scherm.
Bindinc. SAVOD Dashboard
Voor adverteerders en mediabureaus is het belangrijk om te weten bij welke streamingdiensten hun doelgroep zit en bij welke titels hun advertenties het best tot hun recht komen. Het nieuwe Bindinc. SAVOD Dashboard biedt inzicht in het kijkgedrag binnen deze snelgroeiende markt. "Daarnaast geeft het dashboard inzicht in het kijkgedrag van specifieke doelgroepen. In een wereld waarin GRP’s steeds lastiger te realiseren zijn, is het voor adverteerders en mediabureaus essentieel om grip te krijgen op het kijkgedrag op de streamingplatforms, dat zich razendsnel ontwikkelt. Het Bindinc. SAVOD Dashboard is daarvoor een onmisbare tool", aldus Branco Scherer, manager new business bij Bindinc..